Střednědobá koncepce práce VV ŠSČR na období 2006 - 2008

Práce výkonného výboru v období 2006 - 2008 bude zaměřena především do následujících oblastí:

  1. zajištění reprezentace České republiky v šachu,
  2. zajištění podmínek pro rozvoj talentů,
  3. organizace a řízení mistrovských soutěží,
  4. propagace a popularizace šachu a šíření šachu mezi nešachovou veřejnost,
  5. zajištění financování činnosti,
  6. vytváření optimálního sportovního legislativního prostředí vydáváním příslušných pravidel, směrnic a řádů,
  7. organizace a řízení přípravy a činnosti trenérů, rozhodčích a dalších činovníků,
  8. zastupování českého šachového sportu ve FIDE, ECU a dalších mezinárodních institucích,
  9. prosazování zájmů šachového sportu a šachistů orgánům a institucím v ČR,

ad1) zajištění reprezentace České republiky v šachu,

Účast na reprezentačních akcích

Reprezentace České republiky v šachu bude zajišťována dle finančních možností svazu. Prioritou bude zajištění co nejlepší a kvalitní účasti na Šachových olympiádách a Mistrovství Evropy družstev, ME a v případě postupu i MS jednotlivců mužů a žen, ME a MS hráčů a hráček do 18 let. Finančně bude plně pokrývány soutěže družstev (Šachová olympiáda a ME družstev), na výše uvedené soutěže jednotlivců bude svaz přispívat částkou dle možností rozpočtu. VV může u těchto akcí rozhodnout o plném hrazení nákladů u hráčů, kteří mají reálný předpoklad na umístění na čele pořadí. U dalších mezinárodních akcí může svaz rozhodnout o příspěvku či úhradě nákladů, z větší části však budou zajišťovány s finanční spoluúčastí účastníků.

Reprezentace mužů

Na úseku reprezentace není důvod ke změnám na tomto úseku, současný stav vyhovuje - základ družstva jsou  Navara, Hráček, Babula a Štoček; tento základ reprezentace bude doplňován dalšími hráči především dle aktuální výkonnosti a s perspektivou dalšího výkonnostního růstu.

Ženská reprezentace

V nejbližším období je potřeba řešit negativní vývoj v ženském šachu – máme jedinou hráčku schopnou bojovat se světovou špičkou (Jacková), další naše opory (Blažková, Čedíková, Sikorová) výkonnostně zaostávají. Za nimi je další výkonnostní propast a při absenci některé z výše uvedených hráček máme problémy (viz ME Goteborg 2005). Je potřeba připravit pro ženskou reprezentaci novou nastupující generaci z dnes 16-20letých hráček. Jednou z cest je také zlepšení podmínek na ženském přeboru ČR. Letošní situace nebyla dobrá – v přeboru žen hraném v Havlíčkově Brodě chyběla naše špička, navíc několik šachistek dalo přednost paralelně hrajícímu turnaji mužů. Dále je potřeba zkvalitnit a zefektivnit tréninky a soustředění ženské reprezentace.

Kategorie reprezentantů - mládeže nad 16 let

Vytvářet každoročně listinu talentů hráčů nad 16 let - hlavním kriteriem bude aktuální listina FIDE. Hlavním cílem v této oblasti bude znovuuvedení do života přednášek pro talenty probíhající v minulých letech pod názvem „TOP6“. Zajistit kvalitní přednášky a umožnit účast i dalších zájemcům (s finanční spoluúčastí).

Kategorie reprezentantů - mládeže do 16 let

Tato oblast úzce souvisí se zajištěním přípravy talentů. Svaz bude technicky zajišťovat účast mládežnické reprezentace ve všech vypisovaných kategoriích od 10 do 16 let, účast na těchto akcích bude zajišťován za finanční spoluúčasti účastníků a rodičů.

Provádění nominací

Nominace na reprezentační akce družstev (Šachová olympiáda a ME družstev) bude v kompetenci kapitánů družstev (s následným schválením v TMK), v reprezentačních soutěžích jednotlivců bude kriteriem umístění na posledním Mistrovství ČR příslušné kategorie. TMK a VV mohou rozhodnout u těchto soutěží o nominování dalších hráčů, kteří mají reálný předpoklad pro čelní umístění.

ad2) zajištění podmínek pro rozvoj talentů

Péče o talentovanou mládež je jednou z hlavních priorit ŠSČR. V nejbližší době projde celý systém péče o talentovanou mládež v ČR velkou změnou, při níž bude velký důraz položen na profesionalizaci práce a zvýšení odpovědnosti placených trenérů za tuto oblast. Přesné rozpracování koncepce v této oblasti bude doplněno dodatečně po ukončení všeobecné diskuze probíhající v těchto dnech a po přijetí nové koncepce.

Pod tuto oblast spadá také metodické zajišťování šachového výcviku - této oblasti chce VV věnovat větší pozornost než v minulém období, jednak umisťováním metodických materiálů na webové stránky a jednak vydáváním vlastních metodických materiálů v tištěné podobě.

ad3) organizace a řízení mistrovských soutěží

Mistrovské soutěže jednotlivců

Cílem je přispět maximální měrou k pořádání kvalitně obsazených mistrovství České republiky v šachových disciplínách, které jsou šachovou veřejností nejvíce preferovány,  přičemž snahou bude též pozvedávat společenskou prestiž těchto mistrovství, především pomocí mediální propagace v součinnosti se mediálně-propagační komisí svazu. Jedná se nejen o tradiční mistrovství ČR hraná ve „vážným“ tempem, které je předepsané pro zápočet na národní či FIDE ELO, ale též o mistrovství konaná v rapid šachu a bleskovém šachu.

Zde by chtěla komise více než doposud využít pořadatele řady turnajů, kterých se na území naší republiky uskuteční každý rok desítky, a to např. prostřednictvím tzv. „Velkých cen“, kdy by se výsledky z jednotlivých turnajů sčítaly podle předem daného hodnocení.

Pro naplnění této vize je též nutné vypisovat včas konkursy na mistrovské soutěže pořádané svazem, zde by chtěla komise vydávat tyto materiály s větším časovým předstihem než doposud (cca rok dopředu).

V mistrovských soutěžích pořádaných pro juniory a juniorky (kategorie H,D 18 a H,D 20) došlo v poslední době ke změně při organizování mistrovství v těchto kategoriích, kdy samostatná mistrovství pro tuto kategorii byla nahrazena společným turnajem s polofinále MČR mužů, juniorky pak mají společné mistrovství se ženami. STK vyhodnotí, zda tento model pro tyto věkové kategorie vyhovuje – ať už z hlediska atraktivity pro hráče a též z hlediska trenérsko-metodického (v součinnosti s komisí TMK).

Mistrovské soutěže pro ženy budou připravovány tak, aby podpořily vzestup ženského šachu, a to nejen organizací samotného MČR žen, ale též pořádáním turnajů se zrychleným tempem vypsaných pouze pro ženy. Nadále bude pravidelně vypisováno Mistrovství ČR pro seniorské kategorie.

Nadále budou pořádány mistrovské soutěže v netradičních šachových disciplínách (jako jsou např. pořádaná Mistrovství ČR v bleskovém maratónu nebo Fischerových šachách), vzhledem k finančním možnostem svazu však bude zřejmě tato mistrovství podporovat pouze formou obecné záštity nad konáním bez finančního příspěvku svazu, který je naopak u výše zmíněných mistrovství v tradičních disciplínách pravidelně pořadatelům poskytován.

Závěrem se tedy nejbližší cíle v této oblasti dají shrnout do těchto bodů:

  • navrhnout a případně zavést nový model MČR v rapid šachu,
  • prodiskutovat a připravit návrh samostatného MČR v bleskové šachu v kategorii žen,
  • prodiskutovat systém MČR žen, juniorek a dorostenek,
  • prodiskutovat systém MČR juniorů a dorostenců.

VV naopak ve střednědobém horizontu nehodlá:

  • měnit systém soutěží družstev řízených ŠSČR,
  • měnit systém MČR mužů.

Soutěže družstev

Soutěže družstev patří v ČR mezi nejoblíbenější mistrovské soutěže a je na ně každoročně upřena pozornost nejširší šachové veřejnosti. Proto jim velkou důležitost přikládá i VV a snaží se vytvořit veškeré podmínky pro bezproblémový průběh soutěží počínaje vydáním sportovně-technických dokumentů a kvalitním a včasným informováním šachové veřejnosti konče. V nejbližší době bude v STK řešena otázka hracího tempa a dále též s tím související zavádění elektronických hodin do soutěží. Toto vše pak bude řešit v koordinaci s komisí rozhodčích, která by měla pomoci především metodicky. Dalším z úkolů nejbližší doby je též podpora zavedení vhodných počítačových programů (dnes je to program Swiss manager) pro řízení soutěží družstev, dnes je jedním z podstatných náležitostí takovéhoto software i výstup na internet. Bude dbáno, aby na webových stránkách ŠSČR byly informace ze soutěží družstev z hlediska přehlednosti a snadného přístupu v co nejvyšší kvalitě.

I nadále bude VV bojovat proti některým nešvarům vyskytujícím se v soutěžích družstev jako jsou dohodnuté výsledky utkání, nebo časté kontumace v utkáních.

Nejbližšími cíli v soutěžích družstev tedy jsou:

  • zavést elektronické hodiny do všech soutěží družstev řízených ŠSČR od sezóny 2006/2007,
  • zavést jednotné řízení soutěží družstev programem Swiss-Manager od sezóny 2005/2006.

Legislativa mistrovských soutěží ŠSČR

Legislativa soutěží bude pružně reagovat na nové trendy v šachovém hnutí, v současné době to je především zavádění elektronických hodin do mistrovských soutěží. S tím souvisí i změna hracího tempa, ale též např. převádění soutěží družstev mezi jednotlivými oddíly, které doposud bylo možné pouze ve velmi omezené míře, především ekonomická situace však nutí některé oddíly řešit svou situaci i tímto mezním krokem. Novinky pak budou promítnuty do  Soutěžního řádu ŠSČR a příslušných rozpisů soutěží, případně též do dalších norem vydávaných Šachovým svazem České republiky. Bude reagováno na podněty od šachové veřejnosti s návrhy na úpravu šachové legislativy. Snahou je samozřejmě, aby ustanovení v připravovaných normách byla jednoznačná a srozumitelná.

Spolupráce s krajskými šachovými svazy v oblasti podpory mistrovských soutěží

V oblasti metodické podpory při pořádání krajských mistrovských soutěží bude spolupracovat s krajskými šachovými svazy komise STK ŠSČR. Především bude zajišťovat návaznost mezi krajskými a celostátními mistrovskými soutěžemi. Každoročně bude též pořádat schůzi tzv. „rozšířené STK“ za účasti předsedů krajských komisí STK, které se budou konat i nadále a kde mohou zástupci krajů přispět při tvorbě legislativy v oblasti STK a prodiskutovat další záležitosti spadající do ranku pořádání mistrovských soutěží.

Soutěže mládeže

Veškeré soutěže mládeže na úrovni ŠSČR zůstanou zachovány. Systém dlouhodobých soutěží družstev mladšího dorostu jsou zavedenou soutěží se systémem vzešlým ze širokého konsensu pracovníků s mládeží. Případné změny budou činěny pouze po projednání a souhlasu většiny oddílů s mládeží. Soutěže jednotlivců mají také zaveden již dlouhodobý systém a ačkoli jsou mezi Čechami a Moravou a Slezskem rozdíly v pojetí pořádání kvalifikace, tento systém je vyhovující a v nejbližší době nebude měněn. Mistrovství ČR mládeže bude i nadále pořádáno ve všech věkových kategoriích, se stejným systémem - nejlepší hráči budou dostávat k účasti na MČR divokou kartu (aby nemuseli absolvovat další kvalifikační turnaj a ušetřený čas mohli věnovat na přípravu nebo na účast v turnajích s kvalitnějšími soupeři). Dívky budou i nadále pořádány jako otevřený turnaj pro všechny zájemkyně.

Velký důraz bude kladen na postupovou soutěž Přebor škol jako na jeden z důležitých nástrojů pronikání šachu do škol. Pokusit se pro tuto soutěž znovuzískat podporu u AŠSK případně přímo u MŠMT.

V nejbližší době dojde k vytvoření Velké ceny ČR mládeže, která díky centrálnímu bodování a celostátnímu vyhodnocování z větší části již stávajících turnajů mládeže by se měla stát novou motivací pro oddíly s mládeží a propagací šachu. Je předpoklad také zlepšení práce s termínovým kalendářem soutěží mládeže.

ad4) propagace a popularizace šachu a šíření šachu mezi nešachovou veřejnost

V dnešní době jednoznačně nejlepší možností propagace šachu je prezentace v médiích. ŠSČR bude využívat především nejvyšší domácí soutěž Mistrovství ČR mužů a také Mistrovství ČR v bleskové hře jednotlivců jako divácky nejatraktivnější šachovou soutěž pro jednání s celostátními televizemi s cílem odvysílání reportáže ze soutěže.

Nadále budou vedena jednání s televizemi s cílem obnovení pravidelného pořadu o šachu (bývalé "desetiminutovky"). Jednáním s tištěnými deníky se pokusit zastavit trend rušení šachových rubrik.

Za nejvýznamnější oblast propagace a popularizace šachu považuje VV ŠSČR webové stránky ŠSČR. Ve střednědobém horizontu nejbližších cca 3 let budou pokračovat práce na vylepšování grafické i obsahové stránky, navazovat přitom na fungující část současných webových stránek. Snahou VV bude vytvořit takové prostředí, ve kterém kromě základních informací o organizaci a soutěžích ŠSČR naleznou návštěvníci také aktuální zpravodajství, komentované partie, aktualizované a co nejkomplexnější odkazy na šachové webové stránky v ČR, pravidelně aktualizovaný termínový kalendář šachových soutěží ad. Důležité je také ukazovat šachy jako jednu ze zajímavých možností pro komplexní vývoj především mladé generace, a to jednak prezentací morálně volních vlastností, které šachy formují, ale také např. prezentací činů fair-play, ad.

Dalším z možností propagace a popularizace šachu je organizování soutěží v místech, kde nejsou šachové oddíly. Možnostmi jsou jednak soutěže Velké ceny mládeže a také Přebory škol. Samozřejmostí je a bude poskytování metodické pomoci ze strany ŠSČR při zakládání nových šachových oddílů.

ad5) zajištění financování činnosti

Plynulé financování činností je jednou ze základních priorit výkonného výboru; financování bude řízeno ročním rozpočtem schvalovaným na konferenci ŠSČR a bude vycházet z rozpočtových pravidel a z principu hospodárnosti využívání finančních prostředků.

ad6) vytváření optimálního sportovního legislativního prostředí vydáváním příslušných pravidel, směrnic a řádů

Pravidla FIDE

Pravidelně budou sledovány případné změny v legislativě FIDE, zaměřené na oblast pravidel a předpisů ke hře a větší důraz bude též kladen na objasňování pravidel. Zároveň budou prováděny oficiální výklady jednotlivých částí pravidel s cílem jednotného výkladu v rámci soutěží ŠSČR.

Klasifikační řád

V nejbližším období bude provedena revize a následně přijata novela Klasifikačního řádu ŠSČR především o dopady snižujícího se ELO FIDE na naší kvalifikaci - nutno posoudit účelnost provádění výpočtu LOK ČR.

Soutěžní řád

Ve střednědobém horizontu není v plánu provádět výrazné změny Soutěžního řádu ŠSČR, drobné úpravy mohou být činěny v systému soutěží a tempu hry, vždy však bude dbáno na zásadu projednání změn v širokém plánu.

Ekonomická směrnice

Ekonomická směrnice ŠSČR je základním nástrojem pro stanovení pravidel hospodaření v Šachovém svazu ČR. I v budoucnu veškeré změny této směrnice musí být schvalovány pouze nejvyšším orgánem ŠSČR - tedy konferencí ŠSČR.

Další legislativa

Současná legislativa ŠSČR vyhovuje potřebám šachového hnutí, změny mohou být činěny v důsledku nových vnějších okolností. Zásadní změny však nejsou plánovány.

ad7) organizace a řízení přípravy a činnosti trenérů, rozhodčích a dalších činovníků

Školení trenérů

V  roce 2005 bylo dokončeno školení trenérů 2. třídy. Další cyklus školení trenérů 2. třídy by mělo proběhnout v období 2006/2007 (nejpozději 2007/8). Vše záleží na zájmu potencionálních trenérů. Školení trenérů 4. a 3. tříd bude i nadále v kompetenci krajských šachových svazů, ŠSČR bude nápomocen především v oblasti zajištění lektorů. Školení trenérů 1. třídy provádí Fakulta tělesné výchovy a sportu a bude zahájen jen v případě dostatečného počtu přihlášených zájemců z řad trenérů 2. třídy.

Školení rozhodčích

Hlavním úkolem nejbližšího období (do roku 2007) bude provedení doškolení a seminářů rozhodčích tak, aby to tomto datu byla k dispozici aktuální databáze rozhodčích pouze aktivních rozhodčích. Soubor aktivních rozhodčích bude využíván pro nasazování a jmenování do soutěží, pořádaných ŠSČR, tak aby se plně využíval jejich potenciál.

Nadále bude probíhat spolupráce s KŠS při pořádání školení, seminářů a doškolování rozhodčích nižších tříd zejména lektorského pomoci, zajištění informovanosti o těchto akcích a následného rychlého začlenění výsledků do databáze.

V nejbližší době bude vypracován koncepční systém otázek a odpovědí na jednotlivá témata, nutná pro prověření rozhodčích jednotlivých tříd, tzn. bude rozšířen základní soubor na kvantitativně vyšší, který bude vyvěšen na webu a bude členěn pro akce jednotlivých tříd rozhodčích (III., II. a I. třída). Jeho rozsah bude takový, aby bylo možno pro každou akci  vybírat z jednotlivých témat požadovaný počet otázek. Důraz bude kladen mimo znalostí pravidel a řádů také na praktické příklady ze šachového života.

Navazující oblastí je podpora aktivních rozhodčích a rozšiřování jejich řad o nové, hlavně mladé adepty této skupiny šachové činnosti. Průměrný věk nejvyšších tříd rozhodčích jistě svědčí o správnosti této cesty (v neposlední řadě tuto nutnost podporuje i současná technika a adaptabilita rozhodčích na poslední „výkřiky techniky“. Tuto situaci si musí uvědomit i jednotlivé krajské svazy a podpořit jak prosté zvyšování počtu, tak také zvyšování kvalifikace rozhodčích až k nejvyšším třídám i na mezinárodním poli. Souvisí s tím i přepracování a úprava Statutu rozhodčích, do kterého budou zařazeny všechny novinky (FA) a případné připomínky a bude uveden do souladu s ES – předpoklad dokončení do konce roku 2005.

Personální "politika" ŠSČR

ŠSČR neplánuje v následujícím období rozšiřovat stav zaměstnanců pro zajištění administrativy (současný stav - 3 plně zaměstnanci na trvalý pracovní poměr), bude však nutno stabilizovat především post sekretáře svazu, kde byla v poslední době velká fluktuace. Otázka přijetí trenéra mládeže na trvalý pracovní úvazek je předmětem diskuze v rámci diskuze ke Koncepci reprezentace v KM - bude do koncepce zařazeno dodatečně. Ostatní činnosti budou zajišťovány dobrovolnými funkcionáři se symbolickou odměnou ve stejných či mírně vyšších intencích než v období minulém. Předsedové odborných komisí budou dbát, aby se členy komisí stali také i mladí perspektivní funkcionáři. Budou též oceňováni schopní a obětaví činovníci pracující pro rozvoj šachu.

ad8) zastupování českého šachového sportu ve FIDE, ECU a dalších mezinárodních institucích

ŠSČR má v plánu v nejbližších letech aktivněji působit na půdě FIDE a ECU. Na nejbližším kongresu ECU v květnu v Turíně bude kandidovat svého kandidáta na výboru ECU (Petra Piska) tak, aby byl bližší přehled o činnosti vrcholných světových orgánů šachu a větší šance pro přidělení mezinárodních mistrovských soutěží do České republiky. V případě zvolení Bessela Koka prezidentem FIDE je vzhledem k případnému umístění kanceláře Bessela Koka v Praze předpoklad úzké spolupráce s FIDE.

ad9) prosazování zájmů šachového sportu a šachistů orgánům a institucím v ČR

ŠSČR bude i v následujícím střednědobém horizontu zastupovat zájmy a práva šachového sportu, šachistů a šachových oddílů sdružených v ŠSČR vůči státním, politickým a jiným orgánům a institucím v České republice i v zahraničí. Hlavní důraz bude veden na jednání s organizacemi, které zajišťují financování šachu, tj. především MŠMT a ČSTV. I nadále bude ŠSČR jednat také s dalšími organizacemi, především s cílem zlepšení finanční situace svazu.

Schváleno VV ŠSČR dne 30. 1. 2006

V Havlíčkově Brodě 25. 2. 2006