29. lekce - Dáma proti pěšci v koncovce

Základní šachový výcvik začátečníků

29. lekce: Dáma proti pěšci v koncovce

Dáma si sama s pěšcem, podporovaným králem, většinou neporadí. Výsledek závisí na tom, zda král může dámě pomoci.

Jednoduchá je úloha silnější strany, jestliže dáma nebo král obsadí pole proměny - viz následující diagram:

 1.?

Bílý vyhraje tím, že dámou vstoupí na pole proměny a přiblíží krále "na dostřel" pěšce, a po odebrání pěšce lehce vyhraje. 1.Dc1 Kb3 2.Kg7 Kc3 3.Kf6 Kd3 4.Ke5 Kc3 5.Ke4 Kb3 6.Kd3 Kb4 7.Dxc2 s lehkou výhrou

 1.?

1.Kf1 nejdříve obsadit pole proměny Kf3 2.a5 poté dojít pro dámu a přejít do koncovky dáma proti pěšci Ke3 3.a6 Kf3 4.a7 Kg3 5.a8D Kf4 zlikvidovat pěšce 6.Kxf2 a lehce vyhrát


Situace je komplikovanější v případě, že ani dáma ani král nekontrolují postup pěšce. Základní postup ukazuje následující diagram:

 1.?

První část plánu - přiblížit dámu 1.De7+ Kf2 2.Dd6 Ke2 3.De5+ Kf2 4.Dd4+ Ke2 5.De4+ Kf2 druhá část plánu - donutit krále obsadit pole před pěšcem tak, že pěšec nemůže postoupit 6.Dd3! Ke1 7.De3+ Kd1 a zahajuje přibližování krále 8.Kb7 Kc2 9.De2 Kc1 10.Dc4+ Kb2 11.Dd3 Kc1 12.Dc3+ Kd1 a stejným manévrem jsme přiblížili krále o další pole 13.Kc6 Ke2 14.Dc2 Ke1 15.De4+ Kf2 16.Dd3 Ke1 17.De3+ Kd1 a další 18.Kd5 Kc2 19.De2 Kc1 20.Dc4+ Kb2 21.Dd3 Kc1 22.Dc3+ Kd1 a další 23.Ke4 Ke2 24.De3+ Kd1 a je to 25.Kd3 bílý zlikviduje pěšce a rychle matuje.

Metoda přibližování krále je však úspěšná jen proti středním a jezdcovým pěšcům. U střelcového a krajního pěšce nelze předchozím způsobem výhru vynutit.

 1.?

1.Db7+ Kc2 2.Dc6+ Kb2 3.Db5+ Kc2 4.Dc4+ Kb2 5.Db4+ Kc2 6.Da3 Kb1 7.Db3+ Ka1 bílý sice stejným způsobem jako v předchozím případě přinutil černého krále vstoupit na pole před pěšcem, tempo k přiblížení vlastního krále však nezískal, neboť je pat.

 1.?

1.Db7+ Ka2 2.Dc6 Kb2 3.Db5+ Ka2 4.Dc4+ Kb2 5.Db4+ Ka2 6.Dc3 Kb1 7.Db3+ Ka1!! a pěšce nelze vzít pro pat a bílý nezíská čas k přiblížení krále.

V obou případech byl bílý král maximálně vzdálen, což bylo příčinou záchrany černého.

Je-li bílý král dostatečně blízko pěšce a2 nebo c2, vynutí bílý výhru. Např.:

 1.?

1.Dd7+ Kc1 2.Kb4 Kb2 3.Dd4+ Kb1 4.Kb3! c1D černý si sice postavil dámu, nic mu to však není platné - dostane mat 5.Dd3+ Ka1 6.Da6+ Kb1 7.Da2 mat

 1.?

1.Db7+ Kc2 2.De4+ Kb2 3.De2+ Kb1 4.Kb4! a1D 5.Kb3! a černý i s dámou navíc nezabrání matu


Cvičení:

Hrajte cvičnou pozici: B: Kh8, Dg8, Č: Kc2, Pa2


Domácí úkol:

B: Dc5       Č: Kd2, c2

V zadané pozici chybí bílý král. Pokuste se určit pole, na nichž musí být bílý král, aby bylo možno koncovku vyhrát.

Řešení: Pole a5, b5, c5, d5, e4, f4, g3, g2, g1 a blíže