Marketingová komunikace se musí věnovat velmi aktivně změně vnímání šachů ve společnosti a prezentovat je jako věc, která je atraktivní, živá, přesahuje i do jiných lidských činností a posiluje mezigenerační vztahy.
Je třeba zdůrazňovat, že šachy nejsou hrou jen pro geniální matematiky. Komunikaci je nutné zaměřit na všechny schopnosti, které si hráči prostřednictvím šachů rozvíjejí - např. analytické myšlení, soustředění, pozornost, respekt k druhým, smysl pro fair play, ale také schopnost prohrávat.
Šachy lze velmi dobře prezentovat prostřednictvím příběhů úspěšných lidí ze všech oborů lidských činností, kteří mají hru jako koníček.
Vytipovat nejvýraznější osobnosti současné i nastupující generace českých šachistů a budovat jejich atraktivní image, aby se mohly stát šachovými ikonami.
V komunikaci je dobré využívat bývalé hráče, kteří jsou ještě z doby, kdy se šachy těšily mediální pozornosti, dobře známí mezi širokou veřejností.
Profesionální šachy lze dobře propagovat i pomocí špičkových zahraničních hráčů, akcí a událostí, které nemusejí mít přímou souvislost s tuzemským děním.
V dlouhodobém horizontu priorita, jejíž naplnění může pomoci splnit i dva předchozí cíle. Tuto specifickou cílovou skupinu je třeba oslovit hravou formou s využitím nástrojů, které děti a mladí považují za přirozené.
Z hlediska komunikace bude nutné maximálně podporovat rozvoj programů „Šachy do škol“.
Šachy = chytrá hra pro chytré lidi
Šachy = extrémní sport zaměřený na pozornost a soustředění
Šachy = most mezi generacemi - mezigenerační sport
Aktivní sportovní veřejnost
hráči, funkcionáři, odborníci
Základní sdělení:
Svaz je profesionální organizací, která umí zajistit profesionální podmínky.
Příležitostní hráči a laická veřejnost
„rekreační“ hráči a lidé, kteří mají k šachům pozitivní vztah
Základní sdělení:
Šachy jsou zálibou, na kterou můžete být hrdí.
Mládež
od dětí z mateřských škol až po studenty vysokých škol včetně rodičů
Základní sdělení:
Šachy dávají cenné schopnosti pro běžný život.
Potenciální partneři, sponzoři
Základní sdělení:
Máme atraktivní produkt, s nímž můžete oslovit atraktivní cílovou skupinu.
Školy
Základní sdělení:
Umíme nabídnout dětem zábavu a postarat se o ně.
Při tvorbě dlouhodobé strategie je nutné mít na paměti, že média v klasické podobě (tištěná, TV, rozhlas) čelí odlivu konzumentů, a tím pádem ztrácejí postupně svůj vliv. Budoucnost bude patřit novým (digitálním) médiím, které umožňují uživatelům vybrat si obsah, který je zajímá, v okamžiku, který jim nejvíce vyhovuje.
Šachový svaz musí tento trend zachytit a soustředit se na vybudování vlastních funkčních online komunikačních kanálů, kde bude mít kontrolu nad jejich obsahem. Internet výrazně snižuje náklady na distribuci takového obsahu.
V současnosti a v blízké budoucnosti se jen na onlinové aktivity zaměřit nelze. Nezbytnou částí komunikace musí být media relations.
V žádném případě nelze podcenit interní komunikaci. Členská základna je v současnosti jednou z nejsilnějších stránek ŠSČR a je nutné s ní cílevědomě pracovat.
Vydávat a distribuovat jednou čtvrtletně periodický zpravodaj (newsletter) s informacemi ze šachového hnutí v elektronické podobě a distribuovaný e-mailem.
Obsah: nejvýznamnější akce, projekty, události, úspěchy, rozhodnutí svazu v průběhu čtvrtletí, shrnující rozhovory s top managementem svazu apod.
V první fázi bude postačující zaměřit se na Facebook jako na nejrozšířenější sociální síť v Česku. Bude nutné budovat jednotný profil v rámci Šachového svazu ČR s využitím propojení na regionální (lokální) i zájmové šachové skupiny na této sociální síti.
Využívat potenciálu facebooku při informování o nejvýznamnějších aktivitách i klíčových akcích.
Pravidelně organizovat soutěže o drobné ceny z historie českého a zahraničního šachu, originální řešení partií, fotosoutěže atd.
Vyhledávání zajímavých témat a příležitostí – tipy, novinky, promoakce, simultánky atd.
Tvorba pravidelných TZ s aktuálními informacemi o jednotlivých akcích, soutěžích, novinkách a změnách a jejich cílená distribuce.
Aktivní nabídka zajímavých osobností k rozsáhlejším reportážím, rozhovorům a dalším výstupům do vybraných médií a jejich suplementů.
Témata i způsob jejich zpracování musí odpovídat zaměření a stylu jednotlivých médií. Snaha „tlačit“ zprávy a informace, po kterých v médiích není poptávka, nepřinese velkou medializaci a obrátí se proti šachovému hnutí.
V současné době komunikační nástroj svazu s největším zásahem veřejnosti. Obsah by měl odpovídat komunikačním cílům šachového svazu.
Pořad propagovat na vlastních distribučních kanálech:
Ankety o nejlepšího hráče, družstvo, trenéra, objev, partii + Síň slávy českého šachu
Projekty, které by měl svaz podporovat, musí splňovat následující kritéria:
Příklady existujících projektů, které daná kritéria naplňují: