Tento materiál vznikl v roce 2013 z iniciativy prezidenta ŠSČR Jana Lamsera, za laskavé podpory předsedy ŠSČR Viktora Novotného a pracoval něm více než rok tým lidí, složený z řad šachistů, funkcionářů, odborné i laické veřejnosti, kterým patří nemenší dík. Koordinátorem prací a jeho výslednou podobou byl pověřen Milan Šindelář, za konzultační pomoci Jana Bartoše.
Druhá kniha je určena šachové obci, zejména těm, kteří mají vůli pro šach něco udělat. Postihuje všechny problémy, obecně pojmenované v beletristické části – viz Černobílá kniha 1, probírá je více do hloubky, stanoví cíle a konkrétněji nabízí řešení a doporučení. Součástí Černobílé knihy 2 jsou i přílohy, sesbírané v letech 2011 - 2013 z řad šachové veřejnosti.
Ač spolu všechny kapitoly souvisí a na sebe navazují, jejich jednotlivé vnitřní stavby a sloh se poněkud odlišují. To je dáno tím, že každá kapitola má svá odborná specifika a na jejich tvorbě se podílelo vícero lidí. Nicméně každá z nich by měla být čtenáři srozumitelná.
Černobílá kniha může svým způsobem posloužit jako jakási rukověť a svými závěry urychlit orientaci v jednotlivých tématech a být nápomocná při rozvoji koncepce šachového života v České republice v následujících letech.
Bylo by však dobré dbát na to, aby se všechna řešení vyvíjela souběžně a ne chaoticky, to znamená velmi dobrou a promyšlenou koordinaci jednotlivých kroků.
Vy nyní můžete v průběhu let sledovat, co se svazu daří činit, jaké kroky v tom či onom podnikl, přinášet nové podněty a nápady, vznášet dotazy… Nastartování změn nebude krátkodobou ani levnou cestou. Nezbývá než popřát všem hodně sil.
Orientační mapa Černobílé knihy 2:
Obsah:
Kapitola 1 - Neregistovaná mládež (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ)
Kapitola 2 - Registrovaná mládež
Kapitola 3 - Podmínky pro poloprofesionály a profesionály – výkonnostní šach
Kapitola 4 - Reprezentace
Kapitola 5 - Šachový život mimo ŠSČR – podpora PR
Kapitola 6 - PR a mediální podpora
Kapitola 7 - Řízení a činnost svazu
Toto téma se týká zejména oblasti prvního dotyku se šachem – šachových kroužků. Odtud začíná šachový život většiny jedinců. Znovu je dobré si uvědomit, že Svaz nemá na kroužky, jejich podobu a úroveň žádný vliv a registrované je v současné době jen asi každé osmé dítě, které kroužek navštěvuje. V šachových kroužcích se odhadem pohybuje přes šest tisíc neregistrovaných dětí.
Cíle kapitoly:
Jako v každém jiném sportu či jiné zájmové aktivitě je záhodno získávat potenciální zájemce již v útlém dětství. Samozřejmě i zde – a to již od mateřských škol –, probíhá tvrdý konkurenční boj o získání dětí do různých kroužků. Konkurence je velká a šachová nabídka musí být minimálně srovnatelně lákavá. Cílovou ambicí by mělo být pokrytí pokud možno všech základních škol šachovými kroužky – jako dlouhodobý prostředek k posílení prestiže šachu i budoucí členské základny.
Stávající systém registrace umožňuje zakotvení mladého šachisty pouze v určitém šachovém klubu, kam zpravidla takové dítě dochází do kroužku. Pro děti v kroužcích, které nejsou vedeny pod klubem, je členství de facto nemožné. Kroužek sám je nemá důvod registrovat. Musel by se sám stát klubem. To se může stát asi jen v případě nějaké získané výhody za registrované členy.
ŠSČR by se mohl více přizpůsobit i jevům, jako je osamělý šachista, který se naučí základy od někoho z rodiny či okolí, má zájem o šachy a zlepšování se, ale nemá žádný kroužek či šachový klub ve své blízkosti.
Řadě takových hráčů a jejich rodičům může zprvu vyhovovat spíše individuální forma členství v ŠSČR (za platbu čl. příspěvku získá např. rozsáhlejší přístupová práva k e-službám, možnost účastnit se turnajů, zařazení do klasifikačního systému ŠSČR apod.).
Na této půdě není Svaz v žádné pozici. Soukromou aktivitou šachistky Martiny Kořenové je projekt Šachy do školek, na který získala její o. p. s. Figurka výrazné granty z evropských fondů (nejmenší děti se neučí hrát šachy, ale hrají si v jejich světě s cílem rozvíjet obecné schopnosti.) Tuto aktivitu provádí bez sebemenší součinnosti se Svazem.
Některé další zkušenosti je možno hledat v Liberci, Světlé nad Sázavou a Frýdku Místku.
Již v roce 2006 byl VV ŠSČR vyhlášen projekt masový rozvoj šachu do škol, který však nebyl naplněn. Využity byly i výsledky pilotní ankety probíhající svazové snahy o zmapování a komunikaci s kroužky (příloha č. 8/1) Přesto i v současné době funguje mnoho šachových kroužků při školách, a to i bez jakékoliv podpory Svazu. Kromě kroužků vedených nadšenci existují i kroužky na komerční bázi. Kroužky spolu většinou nespolupracují. Chybí systém, motivace, metodika. Zvenku působí tato činnost uzavřeně a nesystematicky.
Návaznost šachové výuky při přechodu z MŠ na ZŠ není, byť Figurka – opět po vlastní ose, tuto aktivitu chystá. Za pozornost stojí její projekt Šachy do škol (příloha č.1/1), který Figurka v rámci tvorby Černobílé knihy připravila a který považujeme za dobrý základ pro diskusi, v níž se může ujasnit postup při rozšiřování šachu do škol.
Práce s mládeží je jednou ze stěžejních priorit. I když jen ze zlomku dětí se stanou šachisté, zbytku zůstane pozitivní povědomí o šachách. Jinak je třeba povědomí o šachu uměle budovat.
Rozsah náboru neregistrované mládeže a kvalita práce s ní je oblast, mající řadu strategických důsledků: pravděpodobnost objevení talentů, početní rozvoj členské základny, vliv na kvalitu reprezentace za 20 let, rozšíření komunity svátečních šachistů atd. Přesto Svaz nevěnoval této záležitosti, přinejmenším do roku 2011, takřka žádnou reálnou pozornost. .
Koncem r. 2012 dává Svaz zelenou Projektu Šachy do škol (příloha č. 2/1) – povinný či nepovinný předmět, při vyučování, vedený pedagogy. Je to projekt doc. RNDr. M. Kubaly Ph.D. (podzim 2012), který dal přednost činům před úvahami, a dotáhl jej velmi rychle do reálné podoby včetně svazových dotací. Tento přístup je ambiciózní, zároveň však závislý na spolupráci třetích stran. Projekt spočívá v zavedení výuky šachu do škol, které se do programu přihlásí, poskytnutím připravených metodických materiálů a vyškolením vyučujících. Materiály nejsou interaktivní, ale mají mít přiměřenou míru zábavnosti pro děti. Zásadním faktorem úspěšnosti tohoto přímočarého přístupu bude vůle a motivace škol a konkrétních pedagogů se do programu hlásit. Pilotního ročníku (2013–2014) se účastní 23 škol.
Ve všech ostatních případech veškerou práci na poli náboru a výchovy začátečníků zajišťují roztříštěné aktivity, většinou v podobě izolovaných kroužků při školách, dětských domovech mládeže (DDM) a klubech. Všechny tyto kroužky si musí ve svých podmínkách zajistit financování, vlastní nábor, vytvořit svou osnovu výuky a najít vlastní materiály. Jejich kvalita se může dost lišit.
Některé z těchto aktivit mají úctyhodný profesionální i mediální rozměr a přispěly svým pohledem i k tvorbě tohoto materiálu:
Činnost známé Beskydské šachové školy (příloha č. 3/1) je opravdu dlouholetá a systematická.
Šachová škola Vávra a Černoušek(příloha č. 4/1) , komerčně motivované šachové kroužky na cca 100 pražských školách.
Jedno z kritérií dotace MŠMT do rozpočtu Svazu se odvíjí od početnosti členské základny. I do budoucna lze předpokládat živelný vznik kroužků (dobrovolníci, nadšenci, aktivní členové oddílů, soukromé subjekty, šachové školy, obětavci z řad Svazu...) Svaz by tedy měl vstoupit na pole podpory stávajících kroužků a motivaci kroužků vznikajících v aktivní roli. Zejména v této kategorii má možnost rozšiřovat svou členskou základnu.
Neměl by být podceňován pedagogický a didaktický kumšt. V rané fázi, kdy se děti se šachem seznamují, by bylo vhodné vést kroužek tak, aby na něj dětem zůstávaly ty nejlepší vzpomínky. Vést úplné začátečníky je leckdy složitější, než pracovat s již pokročilými.
Stěžejní problémy šachových kroužků:
Vyjma obecného apelu jsou všechny tyto podmínky zcela mimo současnou působnost ŠSČR – neexistuje žádný vliv ŠSČR na podobu kroužků, styk vedoucího kroužku s orgány ŠSČR probíhá max. v podobě školení trenérů. Školení nejsou povinná, absolvování nepřináší žádné podstatné výhody, přínos školení je diskutabilní, v zásadě záleží ponejvíce na přístupu lektorů.
Co lze činit - doporučení:
Plošná finanční podpora ze strany Svazu by samozřejmě byla žádoucí, ale její efektivita je omezená vysokým počtem kroužků. Modelově může dojít k situaci, kdy podpora spolkne relevantní část svazového rozpočtu a přitom částka připadající na kroužek nebude adekvátní administrativě. Je možné zvážit alespoň podporu selektivní, na základě rozumných obecných kritérií.
(Pozn.: v únoru roku 2013 předkládá předseda Komise mládeže ŠSČR Výkonnému výboru první plošný návrh podpory kroužků s návrhy kritérií. V dubnu 2013 Konference ŠSČR schvaluje plošnou finanční podporu kroužkům v závislosti na počtu registrovaných dětí v kroužku)
Příklad jiné možnosti podpory Svazu
Svaz může pro svou mapu kroužků zavést určitý systém certifikace kvality, zřídit známku kvality Kroužek doporučený ŠSČR např. s podmínkou vyškoleného trenéra, vyhodnocovat nejlepší kroužky (v kraji) a udělovat jim diplomy, apod.
Využít se dají v historickém sledování i údaje z databází svědčící např. o výdrži dětí v oddílu, dosažené úrovni po x letech od registrace, výchově talentů atp.
Kroužek může získaná ocenění využívat ve svém marketingu, při náborech, určování ceny za výuku atd. Zavedení systému zvýší konkurenční výhodu kroužků ŠSČR oproti nekontrolovaným aktivitám mimo ŠSČR. Hodnocení může být jedním z faktorů případné přímé finanční podpory, což zvýší i zájem o certifikaci a její význam.
Metodická podpora kroužků se jeví jako nesmírně efektivní vzhledem k možnosti distribuovat materiály elektronicky. V prvním kroku je možné „poskytnout“ materiály aktuálně skryté na webu ŠSČR (jistě o nich řada vedoucích kroužků neví). Především je možné tvořit další různé míry sofistikovanosti a v různých formátech, výukové programy atd. a poskytovat rostoucí archiv donekonečna. Metodický model by měl být co nejatraktivnější, zejména pro úplné začátečníky.
Přehledný leták o tom, co šachový svět a Svaz nabízí. Vytvoření profesionálního, dobře promyšleného náborového letáku zaměřeného na rodiče (např. blahobytný Láznička vydělává peníze a cestuje po světě, šachisté na dobrých postech, rozvoj osobnosti šachem, včetně daných motivačních prvků...) s volným místem pro prezentaci konkrétního kroužku, natištěného ve velkém a každoročně poskytovaného kroužkům.
V konkurenci dalších nabídek při získávání dětí pro své zájmové aktivity (tradiční i nové sporty, umělecké kroužky..) musí být nabídka šachových kroužků srovnatelná a dostatečně lákavá.
V mnoha podnětech od kroužků (příloha č.5/1) se nezávisle na sobě objevuje myšlenka speciálního prezentačního svazového webu v exkluzivní grafice, věnovaného kroužkům.
Materiální vybavení kroužků je velmi různorodé – některé kroužky mají nedostatek souprav nebo postrádají nástěnnou šachovnici, jiné jsou vybavené až po interaktivní tabuli či PC. Předběžné svazové úvahy ukazují, že nákup Svazem a následné zapůjčení by byl administrativně a dopravně neúnosný. Svaz by však mohl s nějakým prodejcem šachových potřeb uzavřít rámcovou dohodu, že pro jeho registrované kroužky bude garantovat velkoobchodní ceny i při nízkých odběrech.
rébusy, hry, mapa šachových akcí, kroužky a trenéři v okolí apod.
Vzhledem k šíři, důležitosti a komplikovanosti této kapitoly by asi bylo nejrozumnější delegovat pravomocí a zodpovědnosti osobě, která by koordinovala a postupně naplňovala veškeré úkoly, včetně aktivace KŠS, KM, KCTM.
Motivací lze vymyslet celou řadu. Bude záležet na rozhodnutí Svazu, jakou část rozpočtu na tyto pobídkově-motivační odměny vyčlenit. Vyhlášením a nastavením motivačních prvků (prémie, stipendia, odměny za zlepšování apod.) se podpoří ambicióznost nejen dítěte, ale i rodičů.
zvážit možnost návratu k výkonnostním třídám, či jinému systému, který by nejmladší hráče motivoval ke zlepšením, které by v počátku pro děti byly snáze dosažitelné a odměňované (trika, placky, diplomy, certifikáty,....).
jasné a rychlé ukazatele kvalitativního postupu. Každý posun by měl být rychle zaregistrován a odměněn.
informovat děti i jejich rodiče o cenách, stipendiích, apod. jejichž parametry jsou nastaveny u registrované mládeže a tím zvýšit zájem o členství u neregistrovaných.
Veřejné povědomí: tyto motivační prvky pak trvale dávat prostřednictvím veškerých možných medializačních cest do celospolečenského povědomí. Atraktivním servisem dávat najevo, že je výhodné a prestižní být členem šachové komunity.
Nabízí se prezentovat a spojit šachy i s dalšími sporty (příloha č.6/1 předsedy ČOV)
Ačkoliv klubová struktura je pro šach jednoznačně přínosná, stálo by za úvahu, vytvořit institut nízkoprahového individuálního členství pro širší okruh zájemců, kteří by tak mohli deklarovat svoji příslušnost k šachové obci. Rozdíl by spočíval v neplacení klubových příspěvků a neúčasti na soutěžích družstev. Za svůj příspěvek by byl individuální člen osvobozen od poplatku za Elo pro nečleny Svazu.
Na základních, středních a vysokých školách kdysi fungovaly přebory a byly hodně prestižní.
Na vysokých školách proběhlo v r. 2013 v rámci Českých akademických her i Akademické mistrovství šachu, které Svaz podpořil. V prvním ročníku se šachového turnaje zúčastnilo deset čtyřčlenných družstev – převážně z řad výkonnostních (registrovaných) šachistů.
Na základních školách se odehrává školní přebor na 23 víceméně stálých, stejných školách.
Na středních i vysokých školách se můžeme setkat se třemi typy šachistů:
Problémy šachu na základních, středních a vysokých školách:
Co lze činit - doporučení – ZŠ, SŠ, VŠ:
Tato kapitola se věnuje registrované mládeži, tedy té části mládeže, z jejichž řad vyrostou budoucí výkonnostní šachisté, trenéři, rozhodčí, aktivisté pracující s mládeží. Z řad talentů dorůstá budoucí potenciál reprezentace.
Cíle kapitoly:
Mladý registrovaný šachista navštěvuje šachový kroužek, je členem šachového klubu a účastní se turnajů. Zákonitě se zlepšuje, podle dostupných podmínek a míry svého talentu a především své píle, ale velmi různým tempem. Dítě, které chodí do kroužku celou základní školu 1x týdně na 1,5 hodiny a příležitostně se účastní turnajů, dosáhne zhruba úrovně 1400–1600 Elo bodů. I na takové úrovni lze samozřejmě mít šachy jako celoživotní hobby. Kdo ale míří výš, musí trénovat víc. (Dle studie profesora kognitivní psychologie a mezinárodního mistra Dr. Fernanda Gobeta trvá šachistovi v průměru 11.000 hodin aby dosáhl FIDE Elo 2200).
Každý hráč má svůj individuální vývoj – dostává se od začátečníka až na určitou úroveň. Podpora ŠSČR přitom nemůže směřovat na všechny hráče na všech úrovních, financování šachového rozvoje bude vždy primárně na rodičích. Šachové složky (kluby, kraje, ŠSČR) se na něm podílí vždy jen v rámci svých finančních možností a různou intenzitou podle úrovně hráče.
Turnaje, jichž se registrovaná mládež účastní, podporují soutěživost, zvyšují motivaci ke zlepšování, utužují sociální vztahy – plní tedy v šachu svou nezastupitelnou roli.
Stejně jako podoba a úroveň kroužků je však i tato oblast v současné době zcela mimo kontrolu ŠSČR – šachový turnaj může uspořádat v podstatě každý, kdykoliv a kdekoliv. Většinou je to samozřejmě pozitivní jev, nicméně stejně jako u kroužků i zde mohou negativní zážitky odradit zájemce definitivně od šachu a udělat tak ještě šachu negativní reklamu mezi známými postiženého. Zatímco ale do špatného kroužku mohou dítě přivést nevědoucí rodiče, výběr vhodných turnajů bývá již v rukách vedoucího kroužku, tedy je zde mnohem menší pravděpodobnost, že vybere špatný turnaj za předpokladu, že turnajů je v místě dostatek.
Zásadními faktory v procesu šachového růstu jsou míra vlastní práce, vrozené vlohy a podpora trenéra. Obecně se má za to, že naši hráči jsou ve srovnání se zahraničím méně pilní.
Základem stávajícího přístupu Svazu k registrované mládeži je tzv. Listina talentů, která definuje hráče mající zejména nárok na finanční spoluúčast při individuálních trénincích.
V současném systému podpory talentů některé peníze směřují na „mírně pokročilé, potažmo krajské talenty“ a někdy se tato podpora překrývá s podporou nejlepších hráčů (medailistů MČR).
Tento systém, stejně jako jeho libovolná modifikace, snadno vzbudí kontroverzi, ale ve skutečnosti pouze obráží omezenost zdrojů a přirozený vyšší důraz na hráče, kteří jsou schopni ve své kategorii reprezentovat. Špatné ale je, že ačkoliv je stávající systém nákladný (relevantní část rozpočtu Svazu), naši mladí hráči jsou ve srovnání se zahraniční konkurencí podprůměrní.
Širšímu okruhu hráčů je určena podpora tzv. KTCM (Krajských tréninkových center mládeže), která jsou řízena jednotlivými Krajskými svazy. Fakticky se jedná o jednotnou dotaci 50.000,-Kč/kraj (r. 2012), která je místně využita velmi rozdílnými způsoby, byť vždy ve prospěch mládeže. Další formou podpory jsou soustředění mládeže s lektory (trenéry).
Problémy kapitoly péče o registrovanou mládež:
Co lze činit - doporučení:
Bylo by dobré se zamyslet nad různými motivacemi za dosažení každé určité mety (za VT – třeba ve formátu PDF) až po vyhlášení finančních motivací za dosažení šachového titulu (od KM po GM) a možnosti stipendijních projektů... Průběžným oceňováním zvyšovat prestiž dítěte před hrajícími i nehrajícími vrstevníky. Šachový svět by se mohl jevit víc cool.
Zpětná vazba pro poskytovatele (Svaz) - měl by existovat transparentní systém vyhodnocení efektivity podpory talentů (zvýšená úhrada v případě úspěchu, naopak při neplnění cílů snížení úhrady až vyřazení z programu). Jinak se systém bude moci pochlubit pouze objemem proinvestovaných prostředků, jako doposud.
Podobně je u KTCM poněkud nešťastný systém rovnoměrného rozdělování příspěvků, přijatý politicky Konferencí (2013) – i pro ně lze naopak doporučit systém se zpětnou vazbou.
Centrální Svaz a Krajské svazy a jejich komise by si měly jasně vymezit působnost v těchto oblastech (viz kapitola 7 - Řízení Svazu)
Pozn.: Obecně by měl Svaz neustále sledovat a analyzovat údaje a výsledky v mezinárodním srovnání se srovnatelnými zeměmi (nemusí být hanba skončit za Arménií nebo Čínou, ale jak si stojíme ve vztahu ke středoevropským zemím) a efektivitu vlastních vynaložených prostředků.
Z centrálního pohledu poskytnout a doporučit metodiku, trenéry, apelovat na kvalitu, stanovit cíle a vypsat například „prémie“ pro kluby (kroužky), které budou úspěšné.
Stanovit jasné kompetence a role Svazu, Komise mládeže, Krajských tréninkových center mládeže. Cílem jejich součinnosti by mělo být včasné podchycení kandidátů Listiny talentů i kandidátů reprezentace (spolu s reprezentačními trenéry mládeže, mužů a žen).
Internet nabízí řadu levných možností, kterými by ŠSČR mohl pomoci – mapu kroužků v ČR s potřebnými podrobnostmi a kontakty, seznamy trenérů dle oblastí, kde vyučují šachy (je zároveň pomocí trenérům), zprostředkování šachové výuky on-line (např. za využití řady stávajících stránek, které se výuce šachu věnují včetně heren – ŠSČR může pomoci s placenými multiregistracemi, českým prostředím atd.), turnajový informační servis (zájemce zadá email a požadavky jako jednodenní turnaj pro mládež do 15 let ve Středočeském kraji a Praze – a bude průběžně informován o všech doplněných akcích splňujících zadaná kritéria) atd.
Zvážit obnovení systému turnajů mládeže v ŠSČR – Velká cena ČR.
Pomoc ŠSČR pořadatelům turnajů může být opět především informační, krom již uvedeného např.:
Je úkolem všech pořadatelů, aby dětem a rodičům za věnovaný čas a utracené peníze přinášeli dobrou službu – příjemně strávený den v přátelské atmosféře a co nejvíce pozitivních zážitků, když už nemůže vyhrát každý.
Přímou kritiku rodičů talentů současného stavu prostředí pro růst a zároveň inspiraci, v čem se zlepšovat najdete v příloze reakce medailistů MČR (příloha č. 1/4)
Základní hybnou silou Svazu jsou, kromě funkcionářského aparátu, výkonnostní šachisté, kteří se sdružují v klubech.
Z řad výkonnostních šachistů se rekrutují trenéři, rozhodčí, reprezentanti, funkcionáři a podílejí se na práci s mládeží. Jsou to strážci znalosti šachu a naděje jeho budoucnosti.
Čili, v kontextu ostatních kapitol Černobílé knihy, čím více v kursu bude šach a čím širší bude šachová základna a komunita, tím více se otevřou příležitosti pro živobytí pro výše zmíněné a dá se okolí na srozuměnou, že šachem se dá uplatnit i v civilním životě. Možností je víc, než být jen profesionálním hráčem.
Je zapotřebí nastartovat vzájemnou soudržnost Svazu a členstva, mít oboustranné povědomí o tom, co každá strana potřebuje ke své činnosti, aby to vedlo ku prospěchu šachu jako celku, se společným výhledem do budoucna.
Stěžejní problém výkonnostní šachu (hráči, kluby, funkcionáři):
Co lze činit - doporučení:
Snahou Svazu by měla být dobrá komunikaci mezi všemi složkami (šachista, klub, Svaz) a vzájemná informovanost. Klub i výkonnostní šachista by měli mít přehled, co dělá Svaz a Svaz by měl vědět, co kluby trápí.
Jednou z cest je přímými mailovými zprávami informovat kluby o důležitých novinkách i o stálých informacích umístěných na Svazovém webu a případně umožnit jednotlivcům registraci k odběru takovýchto zpráv.
Informace na Svazovém webu by měly být lépe dohledatelné, měly by přibývat a měly by být opakovaně anoncované.
Předmětem informací by měly být i rady a zkušenosti v oblasti získávání dotací, jednání se sponzory a municipalitami (místními úřady) apod.
Takovýto způsob komunikace je efektivní, i kdyby jej většina ignorovala.
Druhá část – živá, by mohla přehledně nabízet servis pro členy, kluby, kroužky, PR, kde se co děje, jaké jsou aktuální kroky Svazu atd.. Některé funkce webového servisu jsou podrobněji popsány v jednotlivých kapitolách.
V krátkodobém horizontu může Svaz začít navozovovat atmosféru slušnosti a dlouhodobosti. V rámci nastarování noblesy šachového prostředí a prestiže by například bylo možné seniorům posílat k životnímu jubileu prezidentská přání.
Otevřít síň slávy. Vyhlašování nejlepšího trenéra seniora. apod.
(např. 2000 Kč pro 15 nejaktivnějších od 70 let dle počtu partií na české ELO bez ohledu na výkonnost). Tato částka představuje v rozpočtu svazu zanedbatelnou položku a představuje jakousi úctu a gesto ze strany Svazu k seniorům a symbolicky vyjadřuje podporu jejich konání. Opět by se mohla naplňovat jistá společenská kultura v podobě osobního slavnostního předání, například prezidentem Svazu.
V říjnu 2012 jsme jménem předsedy Svazu oslovili všechny šachové kluby v ČR.
Z došlých reakcí (i počtu) si lze udělat informativní obrázek vztahu – ŠSČR – KŠS – klub:
Příloha č.1/3 - problémy klubů
Příloha č.2/3 obsáhlejší konstruktivní reakce ŠACHklubu Tábor
Reprezentace by ideálně měla být pro šachisty prestižní záležitostí. Od výsledků reprezentace se odvíjí postavení šachů ve společnosti, a to včetně výše dotací. Kvalita reprezentace závisí i na šíři, z níž lze vybírat, tedy na počtu silných velmistrů (v mužské kategorii). Početnost i kvalita budoucí špičky vyžaduje věnovat pozornost zejména kategorii juniorů.
Cíl:
Roku 2050 český mistr světa - je jakousi hyperbolou naznačující, že je lepší mít nehorázné cíle, než útrpně přihlížet úpadku.
V roce 2050 sice nejspíš nebudeme naživu, realističtější múže být vytknutí cíle mít v roce 2030 k dispozici 3-5 hráčů s ELO nad 2700 apod.
Nejprestižnějšími soutěžemi z hlediska reprezentace jsou olympiáda (koná se každé dva roky v sudých letech), mistrovství Evropy družstev (koná se každé dva roky v lichých letech), mistrovství Evropy jednotlivců (koná se každý rok) a na to navazující Světový pohár (koná se jednou za dva roky).
Z hlediska prezentace šachu jsou důležité i významné mezinárodní turnaje, kterých se naši nejlepší reprezentanti Navara a Láznička zúčastňují: superturnaj ve Wijk aan Zee, memoriál Capablanky na Kubě, Karpovův turnaj v ruském Pojkovském. Nesmíme zapomenout ani na Evropský klubový pohár.
Ve většině sportů je účast v reprezentaci finančně podprůměrná, vyvažovaná vlastenectvím. Nezapomínejme ale, že absolutní finanční příjmy těchto sportovců jsou nesrovnatelně vyšší než u šachistů.
Pro zajímavost a představu, jakým způsobem dosáhli svého postavení, jsme oslovili naše dva současně nejlepší reprezentanty Davida Navaru (příloha č. 1/5) a Viktora Lázničku (příloha č. 2/5) se žádostí o curriculum vitae.
Stěžejní problémy:
(Máme dva hráče širší světové špičky (cca 2700) a řadu zkušených reprezentantů (2550 – 2600) – bohužel to stačí právě na stávající výsledky. Výsledky v mládežnických kategoriích jsou ještě znepokojivější).
Co lze činit - doporučení:
Nelze činit zázraky. Kvalita reprezentace obráží koncepční práci Svazu za desítky let dozadu a není žádná cesta, jak rychle odčinit zanedbané.
Pravděpodobně ideální by bylo, kdyby na reprezentanty dohlížela skupina odborníků v čele s hlavním trenérem (kapitánem). K zajištění všech tréninkových a technických potřeb reprezentace by bylo potřeba minimálně dva až tři lidi.
Členové tohoto týmu by měli dohlížet jak na hlavní reprezentační kádr, tak na kandidáty reprezentace. Měli by mít přehled o turnajovém kalendáři těchto hráčů (a měli by ho s hráči konzultovat a doporučovat), o individuálním tréninku hráčů, měli by organizovat soustředění, případně tréninkové zápasy a turnaje.
(buď prostřednictvím smluv, nebo dohodnutých honorářů za účast na olympiádách, ME družstev, ME jednotlivců) včetně realizačního týmu.
Odměňováni by byli členové reprezentačního kádru, v závislosti na svém postavení na žebříčku.
V ideálním případě by nejsilnější hráči mohli dostávat měsíční stipendium ve výši průměrného měsíčního platu.
Případná smlouva by stanovovala práva a povinnosti takto honorovaných reprezentantů.
Samozřejmostí by měla být účast na každoroční reprezentační akci družstev (ME nebo olympiáda) a na ME jednotlivců. Reprezentanti by měli propagovat šachy a prolamovat s nimi bariéru v médiích.
Sporné je zavazování reprezentantů k účasti na MČR. Naši nejsilnější hráči s ratingem přes 2700 se mohou výrazně výkonnostně odlišovat od ostatního domácího „pelotonu“. Účast v národním přeboru jim z výkonnostního hlediska moc nepřinese.
Reprezentace má další technické aspekty:
Achillovou patou reprezentace může být termínový kalendář. Dlouhodobým problémem je účast reprezentantů na mnoha akcích, předcházejících vrcholové soutěži týmů. Olympiády se naštěstí v posledních letech přesunuly na léto, ale mistrovství Evropy družstev se tradičně hrají v říjnovém nebo listopadovém termínu. Někteří hráči startují od září v polské lize, v chorvatské lize, následně v evropském poháru družstev. Souběžně začíná česká extraliga a německá bundesliga. Je třeba s rozmyslem naplánovat kalendář tak, aby reprezentant nepřijel na mistrovství Evropy družstev vyčerpán předchozími soutěžemi. Nemalá odpovědnost leží i na Sportovně technické komisi (STK) Šachového svazu ČR. Ta zase musí naplánovat termíny naší extraligy tak, aby nekolidovaly s termínem mistrovství Evropy jednotlivců nebo i s přípravným turnajem Mitropa. Zároveň musí citlivě zvolit termín MČR jednotlivců. Příprava kalendáře vyžaduje bližší spolupráci TMK a STK.
Mistrovství republiky jednotlivců je pochopitelně velice významný turnaj. Jestliže uvádíme výše, že je sporné, zda na něm mají startovat všichni naši špičkoví hráči (myšleno v současné době Navara a Láznička), všichni ostatní by se tohoto turnaje zúčastňovat měli. Stejný problém řeší i v jiných zemích, kde mají jednu nebo dvě hvězdy, jasně převyšující ostatní domácí konkurenci. Mají hrát takoví hráči národní přebor? V Maďarsku se například kdysi hrál tvz. Superpřebor, dostupný jen několika nejlepším hráčům podle žebříčku. Každopádně toto je téma do diskuse a volné pole pro různé návrhy.
Občas je pokládána otázka, zda by měl mít přeborník automaticky zajištěnu účast v reprezentačním týmu. Neměl, protože není jasné, jak silný domácí přebor bude a přihlédnout se musí i k dalším aspektům (výběr kolektivu, který by si měl vzájemně „sednout“). Mistrovství republiky jednotlivců je tedy velmi významným nominačním kritériem, ale vítěz nemá zaručenu účast v reprezentačním týmu.
Naopak jednoznačně by měl mít přeborník republiky právo postupu na mistrovství Evropy jednotlivců s tím, že bude mít hrazeny nezbytné výdaje.
Problém ženského šachu a reprezentace:
Zjevnou příčinou malého zastoupení žen v šachu je fakt, že šachy jako simulovaný boj zákonitě přitahují víc muže. Žen bude v šachu vždy méně.
Co lze činit - doporučení:
Selektivně podpořit talentované a nejsilnější hráčky: díky celosvětově nižší účasti žen v šachovém světě a ne tak velké konkurenci, mohou naše ženy sbírat (a čas od času sbírají) dobrá umístění v mezinárodních soutěžích. V současnosti máme poměrně kvalitní ženský reprezentační kádr, který se rekrutuje zejména z šachových rodin. Z tohoto důvodu by se stálo zamyslet nad selektovanou podporou talentovaných a nejsilnějších hráček (špičkový trenér, stipendia...) k udržení mezinárodní konkurenceschopnosti.
Zároveň by bylo vhodné sledovat, jak se s problematikou ženského šachu vyrovnávají ostatní státy, aby český ženský šach stačil držet krok. Konkurenceschopnost našich žen by – alespoň v evropském měřítku nemusela být nepřekonatelný problém.
Cílem veřejných akcí by mělo být přitáhnout k šachům pozornost, změnit vnímání široké veřejnosti o šachistech coby uzavřené společnosti podivínů a šachy prezentovat jako atraktivní obor, kterému má smysl se věnovat, ať již na amatérské či profesionální úrovni. Získat šachu pozornost respektovaný společenský kredit.
Cíle:
Drtivou většinu individuálních turnajů v ČR pořádají privátní pořadatelé – kluby, obchodní společnosti, jednotlivci.... Náklady hradí obecně dílem účastníci, dílem sponzoři. Turnaje jsou pořádány jak neziskově, tak komerčně – některé subjekty se této činnosti věnují přímo jako předmětu živnosti.
Veřejné akce a prezentace šachu jsou postaveny na aktivitě soukromých subjektů.
Existuje nepřeberné množství míst, kde šach pozici ztratil, popřípadě se o ni nesnažil: kavárny, hospody, lázně, hrady, zámky, školy, města, firmy, hotely, domy kultury, akvaparky, supermarkety, obchodní centra, festivaly, akce pro veřejnost, akce pro zaměstnance, dětské dny, jarmarky, veletrhy...
Problém kapitoly šachový život mimo ŠSČR:
Svaz se tématikou mimosvazových akcí nezabývá, přičemž se jedná o jedinečnou příležitost, jak dostat šach nejblíž veřejnosti. Tyto akce dělají šachu nejen velmi dobrou reklamu, ale udržují jej v povědomí společnosti. Účast na těchto akcích může u amatérů podnítit zájem ke vstupu nebo znovuvstupu do řad Svazu.
Co lze činit – doporučení:
Využít nabídek a aktivit stávajících subjektů, pořádajících šachové akce i mimo Svazový život. Svaz by v rámci svých rozpočtových možností mohl jednotlivé projekty sám tendrovat a podporovat.
Konkrétní návrhy projektů pro tuto oblast předložily při tvorbě tohoto materiálu dva oslovené, v šachovém světě dobře známé subjekty - AVE kontakt a Pražská šachová společnost. AVE kontakt příloha č.1/5 a Pražská šachová společnost příloha č.2/5.
ŠSČR by měl ideálně podporovat takové projekty, které budou samonosné, tzn. po jejich rozběhnutí již nebudou potřeba další finanční prostředky z rozpočtu ŠSČR – samy budou natolik zajímavé a životaschopné, že budou generovat prostředky na další fungování.
Expandovat z uzavřených šachových prostor a každoročně vyhradit x % z rozpočtu na startování nových, „mimosvazových“ projektů.
Vyhrazené prostředky z rozpočtové kapitoly cíleně a promyšleně použít k udržení projektů započatých a ke startování nových.
Další přínos Svazu mimosvazovému životu:
Síla Svazu spočívá zejména v možnosti využít dobře nastartovaného PR projektu a tím pomoci těm subjektům, kteří mimosvazové akce pořádají, či pořádat chtějí.
Přílohy - konkrétní návrhy projektů na mimosvazové akce:
AVE kontakt příloha č.1/5
Pražská šachová společnost příloha č.2/5
PR je jednou ze stěžejních možností a povinností Svazu, jak udržet šachy ve světle veřejné pozornosti a zvyšovat jejich společenský kredit.
Cíle PR:
Sport je o vzorech a silných příbězích. Svaz však za minimálně posledních dvacet let nepodnikl žádný krok v udržení či dokonce dobytí nějakého mediálního prostoru. V roce 2013 sice znovu převzal TV pořad V šachu – ten má ovšem minimální sledovanost. Projekty, které mají dobrý PR potenciál, jsou v rukou soukromých subjektů.
Šachová komunita by prostřednictvím Svazu a PR měla pracovat na zvýšení svého komerčního potenciálu. Čím vyšší kredit, tím realističtější možnost nalézt strategického komerčního partnera.
Díky prezidentovi ŠSČR došlo v roce 2012 k předběžné dohodě, že startovní position pro svaz udělá jedna z nejvýznamnějších mediálních agentur v ČR Bison & Rose bez nároku na honorář (první kroky v této spolupráci byly učiněny počátkem roku 2013).
Agentura Bison&Rose doporučila, aby Svaz zřídil marketingovou komisi a komunikaci řídil předseda ŠSČR a určení členové VV ŠSČR s využitím poradenských služeb specializované externí agentury. Vzhledem k nedostatku kvalitních odborníků na danou problematiku na pracovním trhu nabízí toto řešení rychlejší a výrazně levnější alternativu k hledání manažera marketingu a komunikace, který by byl zaměstnancem svazu. Marketingová komise počátkem roku 2013 vznikla.
Při vytváření struktury je vždy nutné vycházet z toho, že marketing a komunikace jsou úzce spojené činnosti vyžadující vysokou erudici a jejich řízení musí být na profesionální úrovni. Je třeba udržovat systém komunikace a určit odpovědnost za jednotlivé dílčí činnosti.
Do budoucna je nutné počítat s výdaji na PR, kde Svaz může pro centrální šachový život odvést maximální kus práce a pomoci i subjektům, které propagují šach na mimosvazovém území. Finanční možnosti svazu nejsou neomezené. Rozpočet na komunikaci musí být každý rok sestavován s ohledem na splnění dlouhodobých cílů a s ohledem na efektivnost vynaložených prostředků.
Je potřeba počítat s tím, že se jedná o mravenčí práci a horizont dobytí mediálních pozic a změny veřejného vnímání šachu bude otázkou mnoha let.
Příloha č. 1/6 – Komunikační strategie Šachového svazu popisuje PR aktivity poměrně detailně.
Na poli PR se nabízí využít i zvláštností variací šachu a mezinárodních úspěchů korespondenčního šachu (příloha č.2/6) a úlohového šachu (příloha č.3/6).
Problém kapitoly PR:
V průběhu let se Svaz propadl do téměř absolutní mediální tmy. Došlo ke ztrátě všeobecného povědomí o šachu, ztrátě kreditu, respektu i důvodu, proč se šachům věnovat. Není vytvořena žádná šachová ikona, která by mohla být příkladem pro mladé. Svaz se stal jakousi uzavřenou společností. Mediální obraz je naprosto roztříštěn.
Co lze činit – doporučení: co by Svaz měl od partnera chtít
- by se mělo věnovat velmi aktivně změně vnímání šachů ve společnosti a začít je prezentovat jako něco, co je atraktivní, živé, přesahuje i do jiných lidských činností.
metafora života – chyba, cítění, umění vyhrávat, prohrávat, poučit se ze svých chyb, rozvaha, odstup, samohodnocení.
Celospolečensky je potřeba pomocí PR vytvářet povědomí o šachu a zvyšovat jeho společenský kredit. Veřejnost by si šachu měla opět začít vážit. Vedlejším důsledkem snadnější komunikace klubů s radnicemi a dalšími subjekty. V šachovém prostředí je přirozené se scházet, probíhá tam přirozené generační prolínání. Pro děti je dobré mít nějaký vzor v dospělém. Dítě je rádo, že se s ním starší baví a přijímají ho mezi sebe, čímž se může identifikovat, probíhá přirozená intengrace. Pro řadu dospělých individualit je to smysluplná možnost, jak naplnit svůj život.
Jak nás těší šachy hrát – v minulosti se hrály všude. Virtuální prostředí – ví se málo o iniciativách – pomoc je vrátit do reálu. Amatéři – prezentovat napříč generacemi, kultivovaný, klidný, bez handicapu. Snažit se takto veřejnosti předestřít. Dodnes má veřejnost povědomí a zájem. Rodina, prostory, doprovodné akce. Koncepce rodinné zábavy.
Využít Mezinárodního dne šachu tak, aby byl vidět. Tradice. Využít kraje.
V obecné rovině dbát na dobré jméno šachu u veřejnosti, aby šachista senior byl ve společnosti vážen a respektován. Postavení kampaně děda (babi) učí vnoučata. Otevření veřejných prostor, akce pro seniory s juniory.
Nešachové veřejnosti není příliš známo, že ženy hrají soutěžní šach a to rovnou i s muži. Mimo soutěžní prostory nejsou ženy, které hrají šach, na veřejnosti příliš (vůbec) vidět.
Jednou z cest mediální osvěty ženského šachu je koncept rodinné zábavy, obsadit rubriky ženských časopisů, life styl, např. kursy vaření a šachu. To vše nenásilnou formou, obecnou osvětou. Rozdíl mezi menšími ambicemi a soutěživostí může být zábava. Kromě výkonnostního šachu je možné se šachu věnovat formou rekreačního šachu – matka učí syna, dceru šachy, na výletech je možnost hrát. Matka nezaostává, je „in“.
Cílem není superšachista, šach umožňuje zamyšlení, nejen matematické myšlení, ale harmonický rozvoj, přirozeně učí zaměřit pozornost.
Rozvíjí individualitu, ale v rámci kolektivu, v pubertě učí dospělosti.
Ideální rodinná činnost. Umožňuje předat zkušenosti. Kombinační myšlení. Pěkné momenty rodinné poezie. Upevnění mezigenerační solidarity. Ideální nástroj potkávání. Aktivní role seniorů.
Noblesa znamená zvládat valčík i šachy.
Příklady lidí ve funkcích – šachy mi pomohly. Své místo v životním slohu.
Budovat povědomí na projektech typu "šachy na dětskou onkologii" či "šachy na LDN" - tam mohou jiné sporty těžko budou konkurovat a viditelnost může být obrovská
Svaz je jediný šachový subjekt, který může centrální mediální pozici držet. Ukládají mu to i Stanovy, a proto by měl důsledně na PR šachu trvale pracovat a dobyté pozice držet.
Revize plnění cílů a hlavních úkolů ŠSČR, vyplývajících z jeho Stanov:
14 Krajských šachových svazů – 109 funkcionářů, z toho 6 žen.
9 komisí (sportovně-technická, rozhodčích, mládeže, klasifikační, organizační, trenérsko-metodická, revizní, disciplinární, marketingová)
Výkonný výbor – 10 funkcionářů.
schvaluje koncepci činnosti odborných komisí (koncepce neexistuje ani jedna).
plní úkoly dané svým statutem a předpisy pro práci těchto komisí. Statut komisí, jakož i předpisy, jimiž se činnost komisí řídí, schvaluje VV ŠSČR (statuty mají pravděpodobně jen 4 komise, koncepci ani jedna).
schvaluje koncepci činnosti odborných komisí KŠS (koncepce neexistuje ani jedna).
Tyto aspekty (neprofesionalizace, desorganizace, proměnlivá struktura krajských svazů, minimální až žádné ohodnocení funkcionářů, absence jakýchkoliv koncepcí, včetně koncepce generální, apod., viz níže – současný stav) de facto neumožňují funkční řízení svazu.
V mnoha případech se funkce dublují. V případě Výkonného výboru ve většině. Funkcionáři však jsou, až na výjimky, odměňováni finančními částkami, blížícími se nule.
Problém kapitoly Řízení Svazu:
Vedení Svazu (VV) je přehlceno udržením provozní funkčnosti herních a soutěžních standardů, pod nesourodou strukturou krajských svazů, za minimálního až žádného ohodnocení funkcionářů.
Výkonný výbor se rozvojem šachu v zásadě nezabývá. Krajské svazy mají různé statuty, různé rozsahy činností a aktivity, panuje nízká míra spolupráce s ústředními orgány. Komise jsou na ústřední i krajské úrovni, velmi nepřehledné, s kolísavou kvalitou práce, chybí hodnocení práce komisí, chybí aktivnější řízení jejich rolí, zaměření i cílů Svazu chybí žebříček priorit, mechanismus hodnocení cílů a výsledků. Ve výsledku řada podceněných nebo zcela opomenutých oblastí, absence promyšlené architektury fungování jako celku. Špatná komunikace mezi jednotlivými Svazovými orgány. Absence jakýchkoliv koncepcí, včetně koncepce generální.
Doporučení:
Reorganizace - transformace ŠSČR:
Svaz vznikl z potřeby sjednotit určité standardy hry, organizační standardy šachového soupeření nad rámec jednotlivého klubu, z potřeby spojení sil pro účely reprezentace jak sportovní, tak finanční a společenské, z potřeby přiměřenou centralizací dosáhnout efektivnosti vyšší, než kdyby danou činnost ve své režii musel zvládat jednotlivec či klub.
Tato východiska jsou v zásadě stále platná, nově i vztah na stát, peněžní transfery od státu.
V kontextu této iniciativy je na místě zamyslet se, nakolik svaz svou strukturou, rozsahem a kvalitou činnosti potřeby šachistů naplňuje.
Svaz by měl v rámci svých aktivit vycházet z představy šachu jako radostné a obohacující aktivity pro sebevědomého aktivního člověka, jako aktivity činící člověka sebevědomým a přinášející mu intelektuální, sociální, emocionální obohacení a radost.
To by mělo být zásadním kritériem při formování jeho činnosti a rozhodování o tonalitě a prioritách jeho aktivit.
Svaz by neměl být mocensko-byrokratickou strukturou, která normativně a bez ohledu (či dokonce v rozporu s) na vývoj a potřeby šachu prosazuje své vlastní zájmy, usměrňuje šachový život primárně s ohledem na pohodlnou vyúřadovatelnost, prestiž a zároveň lenost jejích představitelů.
Svaz by měl být empatický vůči vývoji a potřebám šachu, průběžně adaptovat standardy, experimentovat s možnými novými schématy a řešeními, snižovat byrokratickou zátěž kladenou na kluby a členy.
Svaz by měl být plošně i místně iniciativní, podporovat šachový život, hledat nové cesty rozšiřování a obliby šachu, navazovat kontakty, prostě být vidět jak v rámci šachové komunity jako takové místně i mezinárodně, tak i v kontextu společenské kultury vůbec…
Svaz by měl vytvářet nízkoprahové struktury – umožňovat širokou participaci všem, kdo mají zájem se na činnosti svazu podílet a aktivně vytvářet stimuly pro takový zájem.
Svaz by měl na všech úrovních aktivně podporovat vyvážený sociodemografický funkcionářský kolektivní profil, měl by aktivně a cíleně podporovat svazové aktivity mladých šachistů, vychovávat a mentorovat, měl by umožnit aktivní zapojení časově vytížených šachistů v produktivním věku, měl by využít volného času a zkušeností seniorů.
Svaz by měl pečovat o šachový život jako celek, dbát na cílevědomost, uvážlivost a stálost svých aktivit, přiměřeně je oživovat hledáním nových cest, a to tak, aby žádná oblast šachového života nebyla dlouhodobě zanedbána.
Svaz by měl reflektovat pestrost šachového života i pestrost osobních přístupů šachistů, měl by se snažit dát prostor – podporovat všechny proudy a formy šachu i vazeb šachu na jiné aktivity, kultivovat zájem o šachy, měl by se průběžně snažit kultivovat místo šachu v životě a ve společnosti.
Šachy mají jak ve světě, tak u nás dlouhou a bohatou tradici, silný příběh. Úkolem svazu je tento příběh střežit, aktualizovat pro kontext současnosti a dále rozvíjet, aby to byl příběh poutavý, svůdný, radostný, motivující.
Svazová struktura, naplňující takováto očekávání, by se měla řídit určitými funkčními a organizačními zásadami.
Takové zásady by bylo možné vyjádřit mnoha způsoby, kolektiv zpracovatelů tohoto dokumentu se pro účel těchto úvah shodl na níže popsaných principech:
Svazové struktury by měly být aktivní pouze tam, kde jejich činnost přináší vyšší efektivnost a kvalitu, než kdyby daná aktivita probíhala na nižší úrovni svazové struktury, resp. na bázi aktivit mimo svaz, svaz by měl vybízet a aktivně umisťovat své aktivity do zóny individuálních či kolektivních mimosvazových iniciativ a účinně je dlouhodobě dle potřeby podporovat, v žádném případě by se neměl snažit jim konkurovat.
Svaz by měl centrálně výkonně řešit a vykonávat jen agendy, kde centralizace dává smysl.
Procesy a struktury musejí umožňovat přiměřeně rychlé, a přitom rozvážné úkony ze strany svazu, které pružně reagují na okamžitou situaci, vždy však s přiměřeným zohledněním obecných priorit a přístupů.
Svaz by se měl angažovat pouze v těch aktivitách, kde není ve srovnatelné kvalitě fungující řešení mimosvazové.
Svaz by měl periodicky vymezovat oblasti svých aktivit, stanovovat v jejich rámci jasné provozní standardy a rozvojové cíle, tomu pak přizpůsobovat alokaci dostupných zdrojů i model řízení.
Svaz by měl vést veřejný přehled jím přímo či nepřímo podporovaných aktivit, měl by periodicky vyhodnocovat jejich účelnost, resp. zvažovat alternativy, které by zvýšily efektivnost a kvalitu působení v dané oblasti.
Svaz by měl být otevřený procesním a technologickým řešením podpory jednotlivých agend na bázi vývoje a standardů informatiky, sdílených řešení a platforem (mezinárodní v rámci šachového hnutí, standardy dostupné pro sportovní svazy a neziskový sektor v rámci ČR, platformy veřejné správy).
Svaz by měl dbát na přehlednost své organizace, rozhodování, cílů, k nim směřujících aktivit, získávání a využívání zdrojů.
Svaz by měl dlouhodobě vytvářet klima, ve kterém bude práce pro svaz vysoce prestižní a k osobnímu rozvoji a pocitu úspěchu a smysluplnosti přispívající činností.
Svaz by měl citlivě a uvážlivě usměrňovat požadavky na profesionalitu podpory jednotlivých činností v souběhu s maximálním využitím iniciativ dobrovolníků.
Cílem této podkapitoly je pracovní hodnocení aktuální reality fungování svazu vzhledem k formulovaným principům a představám.
V současné době se ŠS převážně soustředí na zachování a podporu již existujících a funkčních řešení a jejich dílčích optimalizací. Rozvojové aktivity (typu Aréna) jsou spíše výjimkou, resp. projevem individuální iniciativy.
Svaz rovněž explicitně neformuluje žádné zřetelné cíle svého rozvoje, tím je těžiště jeho aktivit implicitně směrováno k zachování stávajících schémat a režimů.
S touto faktickou konzervativností souvisí i jistá patrná únava, pocit přetíženosti a nedostatku sil na jiné aktivity než bezprostředně provozní, který prostupuje v zásadě všechny svazové složky.
ŠS hospodaří tradičně velmi obezřetně, zdroje jsou alokovány s přihlédnutím k potřebě finančních rezerv, které by umožnily svazu působit i po přechodné období výpadku finančních zdrojů. Určitý rozpočtový pesimismus ovšem zároveň vede k malé motivaci svazových struktur k úvahám a přípravě rozvojových aktivit.
...je pak přirozeným kombinovaným efektem konzervativnosti a spořivosti.
Převládá orientace na řešení, která jsou již k dispozici, byla již v minulosti prověřena, a to mnohdy bez konfrontace s jinými alternativami. Ambice ohledně šíře a hloubky aktivit svazu není odvozována od možností a potřeb šachového života a jeho rozvoje, ale s ohledem na zaběhlou praxi a dostupné zdroje.
Paralelně s trendem snižování počtu aktivních členů se kvantitativně i kvalitativně snižuje okruh osob, které mají potřebné zkušenosti, zázemí, osobnostní a morální profil a zároveň zájem se na aktivitách svazu podílet.
Ve srovnání s řadou jiných srovnatelných svazů či sdružení jsou klíčové oblasti působení svazu vcelku podrobně a konzistentně formálně vymezeny. To ovšem neplatí plošně, řada svazových struktur pracuje bez pevnějšího rámce, resp. existující rámec není reálně uplatňován ani aktualizován.
Svazové struktury mají rovněž sklon k určitému legalizmu, který má pak tendenci některá potřebná rozhodnutí zdržovat, resp. podvazovat individuální iniciativu.
Bez ohledu na určitou kritičnost výše formulovaných hodnocení je třeba konstatovat, že klíčové funkce (struktura herních řádů a pravidel, klasifikace hráčů, agenda rozhodčích, organizace soutěží družstev dospělých) svaz vykonává robustně a spolehlivě.
V rámci svazových struktur převládá model pasivity kolektivních volených či jmenovaných orgánů. Výraznější aktivity jsou obvykle věcí iniciativy jednotlivců, podpora těmto iniciativám ze strany svazových struktur je spíše homeopatická, kolektivní orgány mají tendenci se k nim vymezovat vesměs se značnou obezřetností.
Svaz spíše akomoduje dílčí individuální iniciativy, než že by se je snažil aktivně integrovat do kohezivního celku, resp. stimulovat.
I přes existenci základních formálních procesů a vymezení hlavních rolí a povinností v rámci chodu svazových struktur zůstává vymezení individuálních rolí, odpovědností, resp. hodnocení, jak kvalitně jsou tyto role reálně vykonávány, spíše neurčité; vnitrosvazové procesy jsou až na výjimky málo popsané, závazné či doporučené standardy činností, resp. jejich kvality nebyly vesměs stanoveny.
To se týká všech úrovní svazové hierarchie – od členů až po vrcholné funkcionáře svazu (není dostupný přehled služeb a podpory, které svaz poskytuje svým členům, variabilita struktur krajských svazů, značná nahodilost procesů v rámci ústředních struktur Svazu, nevyrovnaná praxe dělby aktivit a odpovědností kontextu předseda VV – VV – komise – aparát).
Není zřejmé, jaké jsou oblasti činnosti a zájmu svazu a jakou formou a s jakými cíli se Svaz vůči těmto oblastem vymezuje, včetně zřetelně popsaných odpovědností.
Absence promyšlené širší vize vede k určitému tápání svazových struktur ohledně otázky, jakým záležitostem věnovat prioritně pozornost; takovými prioritami, odpovídajícími dlouhodobější koncepci rozvoje a fungování se řídit, průběžně vyhodnocovat dosažených výsledků a formulovat cíle a potřebné kroky na další období.
Specificky se tento problém negativně (spolu s permanentní nejistotou ohledně příjmů z veřejných zdrojů) promítá i do kvality rozpočtového procesu i účelnosti vynaložení svazových prostředků.
Fungování svazuje dominantně zaměřené na organizaci pravidelných soutěží a vyrovnávání se s permanentním rozpočtovým stresem. Pohled za horizont bezprostřednosti a systematické směrování vymezené části finančních zdrojů a lidské energie k těmto oblastem s dlouhodobějšími projevy významně chybí.
Jasné standardy absentují nicméně i pro oblast hodnocení kvality práce při běžných provozních činnostech.
ŠS disponuje dynamickými daty, dlouhodobě shromažďovanými.
Data jsou v zásadě využívána jen pro výpočet LOK a nárokování dotací.
Údaje (kontaktní, rozsah aktivit jednotlivce či klubu) jsou k dispozici jen nahodile, často neaktuální.
Údaje nejsou snadno přístupné širšímu okruhu funkcionářů či šachové veřejnosti.
Šachové hnutí nemá v současnosti zřejmé a přesvědčivé vymezení vůči společnosti, veřejnosti – co jsou šachy, proč jsou potřeba, jak se jim věnovat, kde je hledat, co na nich ocenit, proč je podporovat.
Chybí i přesvědčivý příběh dovnitř svazu – komunikace s kluby i členy je velmi omezená, svaz nestimuluje, nepovzbuzuje k aktivitě, nepěstuje systematicky v členech zájem o aktivitu, hrdost apod…
Svazové struktury často podléhají intelektuálně bohatým, avšak prakticky vzato málo produktivním obvykle značně barokním diskusím o jednotlivostech. Témata těchto diskusí jsou nahodilá, často na bázi nějakých osobních konfliktů. Diskusím chybí pevnější ruka, která by je zasadila do kontextu a usměrnila.
V zásadě lze říci, že svazový život je diskusně značně bohatý, avšak bez viditelnějších praktických pozitivních výsledků.
V rámci přípravy tohoto dokumentu zpracovatelský tým narazil na řadu oblastí, ve kterých se svazové struktury bez zřejmých důvodů neangažují či jen velmi omezeně – obecně lze říci, že mimo oblasti soutěží a reprezentace jsou svazové aktivity zacíleny podle individuálních dispozic a zájmu jednotlivců; tam kde takovýto jednotlivec chybí, vyvíjí svaz obvykle minimální aktivity (příkladem je akademická sféra).
V šachách je málo peněz, pro funkcionáře už vůbec, proto to dělají vlastně jen lidi se zájmem a láskou. Jen v omezené míře „dohled“ nad finančními toky či klubizmus – situace rozhodně není kritická.
Svaz nicméně nemá nástroje, jak případné konflikty zájmů transparentně sledovat.
Šachy a radost z nich jako cíl snažení svazu sub specieaeternitatis bývá pozapomenut na úkor formalismu, úřadování a osobních vztahů.
Kolísavé co do kvality i kvantity. Malá transparentnost toho, kdo co dělá, nedělá. Svaz málo podněcuje funkcionáře k vyššímu nasazení.
Svaz v oblasti komunikace s šachovou obcí i s veřejností působí matně. Orgány svazu komunikují nepravidelně nebo nahodile. Svazové webové stránky jsou velmi nepřehledné. Chybí koncepce. Chybí péče o atraktivní a kultivovaný projev co do formy i obsahu. Komunikace není prioritou, nikdo ji ani nemá vlastně na starosti.
Dělat funkcionáře je celkem nevděčné – svaz nijak nemotivuje, neoceňuje (nejde o peníze, ale o uznání, prestiž). Výsledky práce nejsou vidět, funkcionáři jsou do značné míry anonymizováni.
U volených funkcionářů vysoká míra tolerance k jejich pasivitě. U funkcionářů odpovědných za určité agendy či úkoly vysoká míra tolerance k nízké kvalitě, nedodržování termínů… („buďme rádi, že to za ty peníze, popř. zadarmo vůbec dělá…")
Individuální agendy jsou vesměs elektronizovány. Je však nízká provázanost, chybí architektonická konzistence z pohledu celkové datové, aplikační i technické architektury. Chybí tlak na využití technologie pro zkvalitnění služeb svazu.
I přes velmi silné kohezní síly, směřující intencionalitu funkcionářů ke společnému cíli (láska k šachu), je svazový svět politický – nejde jen o vnitrosvazovou politiku funkcionář-funkcionář, ale i o mimosvazové vlivy.
Relativně málo, spíše jde o širší okruh lidí vázaných na jedince či určitou aktivitu.
Není jich nadbytek, ale jsou, obvykle bohužel vesměs velmi úzce zaměřené – mají tendenci prosazovat své dílčí zájmy. Ty pak „vyměňují“ v rámci sféry svého vlivu za toleranci dílčích zájmů jiných silných osobností v oblastech jejich zájmu. To vede k určité parcelaci svazových agend a rozhodovacích procesů, roztříštěnosti, uzavřenosti, absenci konstruktivní substantivní diskuse, strnulosti.
Velmi nevyrovnané jsou pohledy jednotlivých krajů na šachové hnutí jako celek i na fungování v rámci kraje. Polarizace Praha – Čechy – Morava je oproti minulosti kultivovanější, nicméně občas podvazující efektivnost svazových aktivit.
Tradičně unikají pozornosti některé klíčové komponenty šachového života, respektive jako by žily svým individuálním životem mimo svazový svět.
Plní svou funkci, delegáti jsou angažovaní a jak politicky, tak technicky vesměs dobře zorientovaní. Řada diskutovaných bodů není projednána dopředu zevrubně s krajskými svazy.
Selektivní péče o některé klíčové dokumenty (ekonomická směrnice, soutěžní řády).
Absence širší legislativní ambice do šířky i výšky – svaz spíše řídí – i ohledně koncepčních záležitostí – Výkonný výbor než konference.
Přetížený předseda
Kritická funkce hospodáře
Ústřední komise bez efektivního řízení ze strany VV
Resortismus VV
VV se rozvojem šachu v zásadě nezabývá
Malá akčnost
Nevyrovnaná a málo standardizovaná profesionální podpora (GS…)
Postmoderní funkce prezidenta
Funkční revizní komise
Omezené mezinárodní vztahy a aktivity
Měly by být posíleny aktivity v rámci sportovního hnutí jako celku (dnes zoufale visí na předsedovi)
Různé statuty
Různý rozsah činností
Různá úroveň aktivity
Nízká míra spolupráce s ústředními orgány
Nízká míra efektivní kritické kontroly ze strany klubů a členů
Nízká míra podpory krajů (metodické, organizační, odborné) ze strany ústředních složek
Na ústřední i krajské úrovni
Velmi nepřehledné
Velmi kolísající kvalita práce
Nahodilost pokrytí agend ŠS komisemi
Tendence k fachidiotismu
Chybí hodnocení práce komisí, chybí aktivnější řízení jejich rolí, zaměření i cílů
Byly v minulosti základem šachového života
Dnes klubový život víceméně zanikl
Udržuje se pouze režim soutěží družstev (stále značná prestiž)
Šachový život je velmi individualistický, kvalitnější hráči jsou na jeden klub málo vázáni, častá migrace…
Jen v omezené míře existují klubové přebory, tréninky, péče o mládež a talenty, mimošachová socializace
Klubům co do obsahu hrozí zánik
Nízké povědomí o roli a struktuře svazu
Nízký zájem o fungování i aktivní účast
Minimální úroveň vzájemné komunikace svazových struktur a členů
Malé povědomí o rozsahu služeb a podpory, které jsou ze strany svazu k dispozici
Malé povědomí členů, jak by mohli být pro šachové hnutí užiteční
Nízká úroveň tlaku členů na vysokou úroveň práce svazových struktur
Procesní a technická architektura
Jasné vymezení činností s profesionální podporou a činností na dobrovolnické bázi
Hodnocení funkcionářů a jejich motivace, nábor, zvyšování úrovně práce na individuální úrovni
Katalog služeb
Systematické oživení zájmu a činnosti nižších pater šachového života
Aktivní vnitrosvazová komunikace s využitím dat
Aktivnější komunikace mimo svět šachu, Příběh šachu a péče o něj
Aktivnější sportovní diplomacie
Ofenzivní přístup k rozvoji šachu
Pokrytí slepých míst, cíle, stanovení priorit, rozpočtování
Otevřít struktury svazu i vůči nešachistům – nové podněty, možnosti spolupráce
Posílit funkci kontrolního orgánu nad rámec dílčích formálních procesů směrem k celkové kvalitě práce VV
Posílit předsedu o prvního místopředsedu Provoz), (dva?) místopředsedy (s regionální působností), dva odpovědné za chod komisí
Předsednictvo VV s výkonnými pravomocemi, zvýšení akceschopnosti VV
Zbytek VV předsedové komisí, předsedy komisí jmenuje předsednictvo
Vypracovat jasný jednací řád konferencí svazu
Konference má v působnosti rozhodování o koncepcích rozvoje šachu
Konference každoročně schvaluje rozvojové priority a cíle v souladu s platnou koncepcí, navržené VV
Komise – jasný statut, odečty činnosti, plnění cílů, hodnocení kvality
Vytvořit doporučený formální a organizační standard fungování krajského svazu
Konference schvaluje pravidelně doporučení krajům ohledně rozsahu a priorit jejich aktivit
Vznik standardů podpory a motivace klubové činnosti
Zvážit nové pojetí klubu a družstva
Zvážit nové pojetí členství
V rámci reprezentativní role prezidenta Svazu doporučujeme zřídit „Prezidentský fond“, z něhož by prezident mohl čerpat při příležitostech nastavování standardu slušného a noblesního šachového chování. Jako příklad uvedeme výňatek z kapitoly senioři. Zároveň občas dochází na Výkonném výboru k prudkým sporům o zanedbatelné částky, zejména ve směru k jednotlivým konkrétním osobám. Tuto kompetenci by v rámci efektivity práce bylo vhodné delegovat též na prezidenta Svazu.
Zároveň bychom rádi doporučili Svazu zamyšlení nad tím, jestli by nestálo zabudovat do stanov jakési prezidentské minimum (naplnění reprezentační role svou účastí na významných akcích apod.)