Dnes (nám) ještě zapadá slunce nad Batumi

Z Batumi píše Pavel Chrz
Vše krásné jednou končí, stejně tak i setkání žáků a mládeže z 35 zemí Evropy na východním pobřeží Černého moře. Dnes naposledy jsme viděli idylický západ slunce do moře. Pravda, že zapadat zde bude i nadále, na rozdíl od bájného románu o Atlantidě, jen my se zítra v té době už budeme blížit ruzyňskému letišti. Karolína Olšarová přiveze úspěšné 5.místo v kategorii do 18 let.

FOTKY VÝSLEDKY sekce Mistrovství Evropy mládeže.

Batumi je městem budoucnosti, večerních her barev a velkých protikladů. Pokud se u nás mluvilo o stavebním boomu v nedávných letech, tak to ještě nic nebylo oproti dnešku zde. Vše je směřováno k rozvoji města a přilákání turistů. Hotely staví do futuristických i historických tvarů, promenáda podél moře je stále upravená a stále zvelebována, ulice přilehlé k hotelům jsou každé ráno čištěny. Náměstí jsou již dostavěna a zkrášlena kašnami, sochami a upravenou zelení. Fontány s večerní hudbou nalezneme na pěších zónách k moři. Co už není hezké, se postupně bourá a nahrazuje. Večer je vše nasvíceno, hotel kuželovitého tvaru vedle zpívající fontány, ze kterého zatím stojí pouze obvodové zdi, má v každém patře jinak barevná světla, barevně svítí i jeho „stavitel“ jeřáb. Stačí již jen domyslet, že to byla nejspíš podmínka stavebního povolení.

Na druhé straně však projít tržištěm patří, kultivovaně řečeno, k nejhorším zážitkům, netřeba rozvádět. Vedle luxusních hotelů stojí zoufalé paneláky (v daleko horším stavu než u nás) či polorozpadlé činžáky, za které se zatím náhradní řešení nenašlo.

Upoutala místní pošta, zvenku i zevnitř tak asi ze začátku minulého století, ve které měli pohledy výhradně s označením „Sovětský svaz“. A tak, abych nevybočil z atmosféry, zeptal jsem se, zda ta loď na jednom z nich není náhodou Aurora. Možná i na tu poštu jednou dojde, v každém případě město je a bude rok od roku modernější, zbaví se hyzdících budov a bude obohaceno o ty upravené nové. S rychlostí, s jakou během našeho krátkého pobytu stavěli sousední výškový hotel, to nebude určitě trvat dlouho.

Kriminalita je tu nulová či velmi nízká. Představte si, že by tři paneláky s parkovištěm mezi nimi hlídali non-stop celou noc dva policisté. Ti jsou vidět také na každém rohu. Vrcholnou ukázkou bylo, když jeden z členů doprovodu naší výpravy zapomněl foťák v internetové kavárně u počítače, místní zjistili, že si prohlížel české stránky a pak kde je česká výprava ubytována a foťák byl na hotel doručen v okamžiku, kdy to majitel teprve zjistil a chtěl se pro něj vrátit.

A teď k samotným šachům. Karolína Olšarová v posledním kole po velkém boji neuspěla, stála černými velmi slušně, možná blízko výhře, která by pro ni znamenala medaili (po turnaji jsme spočetli, že stříbrnou). Prohra ji ale odsunula na pátou příčku. I takový je sport a šampionát, přesto pátá v Evropě mezi juniorkami do 18 let je velmi slušné umístění, se kterým je Karolína nejúspěšnější hráčkou naší výpravy. Karin Němcová v polovině turnaje vedla, druhá polovina jí již tolik nevyšla a obsadila 13.místo s 5,5 body v nejmladších dívkách, ale vždyť jí je teprve 8 let a naznačila budoucí možnosti. Třináctý skončil také Jan Krejčí v kategorii do 18 let s pěti body. Ostatní střídali hezké okamžiky se slabšími s výsledky kolem 50% bodů. Pět bodů („+1“) dosáhli Jakub Haman (32. v H14) a Nela Pýchová (27. v D12). Padesát procent, tj. 4,5 bodu : Lukáš Dolanský (40. v H8), Ondřej Karlík (32. v H16), Simona Suchomelová (34. v D14). Na 4 bodech (-1) skončili : Václav Soukup (54. v H10), Vít Kratochvíl (62. v H12), Lukáš Kuchynka (30. v H18), Nicola Lužíková (28. v D14) a Karolína Langerová (33. v D16). Tři a půl bodu získala Eliška Řeřábková (39. v D10).

Dnes večer probíhá slavnostní zakončení v kongresovém sále luxusního hotelu Sheron. Karolína Olšarová obdržela diplom, cenu i medaili za 5. místo. Naše výprava měla po zisku +2 v posledním kole celkově přesně 50%, t.j. 63 ze 126 možných bodů.

Co na to říká Karolína Olšarová : „Není to špatné, ale mohlo to být lepší. Po dvojkole jsem nevěřila, že budu v šestce“.

Trenér nesmí být nikdy moc spokojen, zvlášť tehdy, když rezervy byly. Sergej Berezjuk viděl největší rezervy v kategorii do 18 let; „Jan Krejčí má na to být výše a Lukáš Kuchynka určitě minimálně do 16.místa“ (pozn.PCh: jen kategorie osmnáctek a dospělých jsou „bodované“ v rámci podpory MŠMT) a pokračuje : „I naše nejlepší hráčka Karlonína Olšarová mohla být o trošku výše.“ Dále šéftrenér Sergej Berezjuk dodává „Ve výpravě bylo víc nováčků a to i v kategoriích do 14 a 16 let, kde se utkávali s již ostřílenými borci“.

Jak to bývá po mistrovstvích, někteří odjíždějí s úspěchy, někteří s pocity, že to mohlo být lepší. Pokud je to podnítí k dalšímu systematickému tréninku, splnila účast svůj účel. Všichni se však vracejí s mnohými zkušenostmi a zážitky nejen ze hry, ale i z krásné přímořské oblasti, kam se každý den nepodívají.

ME mládeže 2010 - dvě kola před finišem

napsal Pavel Chrz, Batumi, 27.09.2010
Po 7 kole bojuje o přední příčky zatím čtvrtá Karolína Olšarová, která porazila v Česko-Slovenském derby velmi zkušenou Moniku Motyčiakovou v osmnáctkách a i přes prohru v sedmém kole průběžně pátá Karin Němcová v nejmladších osmičkách (obě 5 z 7). Ostatní hrají zatím kolem padesáti procent, konkurence je zde silná, nicméně poslední dvě kola můžou o mnohém rozhodnout a všichni jsou odhodlaní udělat pro úspěch a zlepšení svého postavení maximum. Trenéři hráčům maximálně pomáhají a rodiče či doprovod navozují velmi příjemnou atmosféru, ve které si vzájemně fandí celá výprava.

V šestém pátečním a sedmém nedělním kole střídali naši hezké okamžiky s těmi slabšími a pokazili i několik nadějných pozic a výsledkem je dvakrát šest bodů ze 14 v obou kolech, což znamená nyní jen přesných 50% (49 bodů z 98) naší výpravy.

V pondělí hraje Karolína Olšarová na prvním stole s první nasazenou domácí hráčkou, od 13.hodin SELČ běží on-line. Tak fanděte Karolíně i celé výpravě ČR.

V sobotu byl na programu volný den. Využili jsme nabídky pořadatelů na cestu autobusem se vstupy do pevnosti a botanické zahrady za pouhých 5 lar (t.j. 53 Kč). Tomu předcházelo páteční šesté kolo, po kterém mládež nemusela myslet na soupeře, kteří ji čekají další den a relaxaci po náročných bojích se mohla začít věnovat už v průběhu pátečního večera.

Páteční večer strávila celá naše výprava na příjemné dvoukilometrové promenádě podél moře u „zpívající fontány“. Od 21. hodiny jsme více než hodinku u jezírka poblíž moře sledovali tryskající proudy vody rozličných barev za zvuku do rytmu znějících příjemných melodií a k tomu ještě přidané „kouzlo“ siluet tanečnic v kapkách vody.

V sobotu jsme v klidu posnídali a po 10.hodině přijel pro nás autobus, který nás dovezl do hrací místnosti na seřadiště výletu. Tam jsme bohužel čekali příliš dlouho na autobusovou posilu, buď pořadatelé špatně počítali nebo se někteří hlásili na výlet až na místě. Poté již běželo vše dle plánu. Shlédli jsme bývalou pevnost jejíž základy byly postaveny v 1.století jako hranice – nejzazší místo Římské říše. Poté sloužila různě, jako útočiště či obrana při válkách až po pěstování citrusů v nedávné době. Přímo v areálu je muzeum a v objektu je také dochovalé potrubí z v té době velmi revolučního způsobu zavlažování. Komentář z Ruštiny bravurně překládal Vladimír Talla.

Druhou zastávkou byla botanická zahrada. Ve atmosféře připomínající vlhko tropických lesů jsme po příjemné naučné stezce procházeli od jedné rostliny ke druhé, byly nejrůznějšího vzhledu a stáří.

Po plánovaném návratu na nás čekal opožděný oběd a po 15. hodině většina ještě využila volné odpoledne u moře.

Den relaxace přišel vhod, byl vybočením ze stereotypů večerních rozborů, dopoledních příprav a odpoledního turnaje a pomohl nabrat nové síly do závěrečného tříkolového finiše.

2. pozdrav z východního pobřeží Černého moře

napsal Pavel Chrz, Batumi, 22.09.2010
Hned první den byla před kolem vyřízena akreditace velmi rychle, pořadatelé měli pro šéftrenéra Sergeje Berezjuka vše připravené a tak mohl rozdat akreditační kartičky účastníkům i doprovodu a poté co vydal svým příjemným hlasem krátké, stručné a jasné pokyny, se mládež odebrala ke svým stolům k zahajovacímu kolu.

Rodiče a trenéři našli útočiště na terase malé kavárničky v areálu hracích sálů, kde trenér Vladimír Talla rozebírá skončené partie. Na výpravu má šéftrenér jeden půjčovací symbol do naší akreditační kartičky, který opravňuje ke vstupu do hracích místností. Když to obejde „pan trenér“ V. Talla, tak potom zpaměti staví rodičům jednu pozici za druhou a komentuje vyhlídky jejich ratolestí.

V prvním kole se naši vrhli na soupeře takovým stylem, že dali „desítku“ - počítání bodů u našeho stolku se zastavilo na 10 bodech ze 14. Druhé kolo byli soupeři trošku tužší a tak naši, i díky několika chybám, vydobyli bodů šest. Ve třetím kole jsme zažili hezké okamžiky i ty smutnější a 6,5 bodu pro naše barvy, celkem máme 22,5 bodu z 42 možných.

Špičku atakují v „osmnáctkách“ Karolína Olšarová a Lukáš Kuchynka, oba 2,5 ze 3. Přímo na čele své kategorie je s plným počtem bodů nejmladší dívka reprezentace, Karin Němcová, v osmičkách. Viděli jsme sice, jak měla 2 pěšce méně černými s první nasazenou Ukrajinkou, to ji ale povzbudilo k útoku, ve kterém udivené soupeřce sebrala materiál a nakonec i celý bod. Se zářícíma očkama to pak běžela zvěstovat k našemu stolku, kde ji čekala nejstarší ze sester Karolína i zbylá dospělá část výpravy (v té chvíli ještě všichni ostatní hráli). Turnaj se nicméně teprve rozbíhá, hlavní boje nás ještě čekají.

Ubytování, jak jsem psal, je velmi hezké, snídaně v pořádku, kontinentální. Nejsme rozmlsaní, ale přeci jen to jako snídaně vypadá 3x denně, tedy k obědu navíc polévka a k večeři třeba hranolky, občas něco jako soté maso či nudle a sortiment už třetí den hrozil být 9x stejný. Dnes to však začal vedoucí výpravy řešit a tak si k večeři někteří dali i 4 porce teplého jídla, které se jim opravdu povedlo. Prý to tak už bude i nadále. Rychlý internet máme přímo na pokoji, v hale u recepce i v areálu hracích sálů.

K moři to máme 500 metrů, tam pak je několikakilometrová pláž z hladkých oblázků a podél ní nově udělaná promenáda ve dřevě, po které jsme včera večer došli k 55 metrovému Ruskému vyhlídkovému kolu a projeli se na něm. Teplota je zde přes den i večer konstantní a to velmi příjemných 25-30°C, bývá polojasno či pod mrakem, voda má také k těm 25°C.

Město je z části nádherně opravené, kde není, tam se bourá, staví, obnovuje, ale o tom až v dalším díle.

Už ve čtvrtek nás čeká "dvojkolo pravdy", sledujte on-line od 8:00 a 14:30 vašeho času. Pak následuje páteční šesté kolo a v sobotu volný den před tříkolovým finišem.

Z Batumi Pavel Chrz

1. pozdrav z východního pobřeží Černého moře

napsal Pavel Chrz, Batumi, 11:16 20.09.2010

Po nedělní půlnoci dorazila výprava reprezentace mládeže ČR do místa konání Mistrovství Evropy přímořského Batumi. Po rychlejší trase letadly přes Istanbul a Trabzon nás čekal trochu zdlouhavý pětihodinový přesun autobusem s důkladnými kontrolami na Turecké i Gruzínské straně hranice. Stejně tak s námi v jiných autobusech cestovali Švýcaři, Francouzi, Italové, Řekové, přímo letadlem až do místa je to prostě v jiných cenových relacích.

Zato nás přivítal velmi hezký hotel s prostornými dvojlůžkovými pokoji. I město z okének autobusu na nás udělalo po estetické stránce dojem a - jak se ochotně rozpovídali místní z ochranky před hotelem, která nás non-stop hlídá - je Batumi prý nejhezčí město široko daleko. Více uvidíme dnes, kdy v 15. hodin startuje první kolo (13.hod. SEČL), tak snad bude mládež po náročnější cestě na startu fit.

Jak vypadá naše výprava ? Budou nás reprezentovat :

H18Kuchynka LukášTatran Litovel
H18Krejčí JanTatran Litovel
D18Olšarová KarolínaSK Slavia Orlová
H16Karlík OndřejSokol Hošťálková
D16Langnerová KarolínaSlovan Havířov
H14Haman JakubŠK Kladno
D14Lužíková NicolaSokol Šumperk
H12Kratochvíl VítTJ Náměšť n.O.
D12Suchomelová SimonaJiskra Havlíčkův Brod
D12Pýchová NelaSpartak Vlašim
H10Soukup VáclavSpartak Ústí n.L.
D10Řeřábková EliškaTourist Biomedica Říčany
H8Dolanský LukášTJ Spartak Kaplice
D8Němcová KarinSK OAZA Praha

Trenéři svazu: Sergej Berezjuk (šéftrenér výpravy) a Vladimír Talla
Osobní trenéři: Ondřej Matějovský (trenér N. Pýchové), Pavel Chrz (V. Soukup) a Andrea Odehnalová (L. Dolanský)
Rodiče (rodinní příslušníci):Kristýna Němcová, Lenka Dolanská, Věra Soukupová, Jaroslav Řeřábek, Josef Kratochvíl, Jaroslava Suchomelová, Pavel Pýcha, Libor Lužík.

Fanděte našim barvám, v další zprávě pošlu z místa i fotky.