21. lekce - Kombinace na odvlečení (odlákání) figury a uvolnění pole nebo linie

Základní šachový výcvik začátečníků

21. lekce: Kombinace na odvlečení (odlákání) figury a uvolnění pole nebo linie

Cílem kombinace na odvlečení (odlákání) figury je obětí materiálu odvléci důležitou nepřátelskou figuru od obrany klíčového pole, řady, sloupce, diagonály. V případech, v nichž toto pole blokuje vlastní figura, bývá obětována, aby umožnila kombinační řešení.

Při kombinaci na uvolnění pole uvolňuje kámen důležité pole, na které vstupuje s rozhodujícím úderem jiný kámen.

Obdobně při kombinaci na uvolnění linie kámen svojí obětí uvolňuje pro rozhodující úder linii (sloupec, řadu, diagonálu).


Příklady na odvlečení figury:

 1.?

1.Sxf7+! (střelec svojí obětí odlákává krále od krytí dámy) Kxf7 2.Dxd8 +-

 1.?

1.Vh8+! (odlákává krále od krytí dámy) Kxh8 2.Dxf8 Vg8 3.Dh6 mat

 

Příklad na uvolnění důležitého pole

 1...?

1...Jc5+! (jezdec uvolňuje pole e4 pro konečný zásah pěšce) 2.dxc5 e4 mat

 

Příklad na uvolnění linie

 1.?

1.Sd5+ (uvolňuje diagonálu b1-h7 pro zásah dámy) cxd5 (1...Vf7 2.Dh7 Kf8 3.Dh8) 2.Dh7 mat

 1.?

1.Dxd7 (uvolňuje 8. řadu pro rozhodující zásah věží) Vxd7 2.Ve8+ Kh7 3.Vcc8 +-

 1...?

1...Vf1+! (uvolňuje g1-a7) pro zásah dámy) 2.Kxf1 (2.Vxf1 Dc5 s obdobným pokračováním jako v hlavní variantě) 2...Df5+ 3.Kg1 Dc5+! 4.Kh1 (a následuje již známý matový závěr s dušeným matem) 4...Jf2+ 5.Kg1 Jh3+ 6.Kh1 Dg1+!! 7.Vxg1 Jf2 mat


Cvičení:

 1.?

1.Df6+! (uvolnění pole f7 pro rozhodující zásah jezdce) Sxf6 2.Jf7 mat

 1...?

1...Vh3+! (umožňuje zásah dámy z pole h1) 2.gxh3 [2.Kxh3 Dh1+ 3.Kg3 Dxg2+ 4.Kh4 Dh2#] 2...Dh1+ 3.Kg3 Dg2+ 4.Kf4 Dg5 mat

 1.?

1.Sb3! (uvolňuje pole d5 pro zásah dámy) 1...Jxa1 (1...Vg8+ 2.Kh1 Jxa1 3.Dd5+ Ke7 4.De6+ Kf8 5.Df7 mat; 1...c6 2.Sxc2) 2.Dd5+ Ke7 3.De6 mat

 1.?

1.Sc4! (uvolňuje sloupec d pro dámu) 1...Dxc4 2.Dd8! (oběť dámy uvolňuje diagonálu h6-f8 pro rozhodující zásah) Jxe8 3.Vf8 mat (Čigorin - N.N., 1894)


Domácí úkol:

1. B: Kg1, Db7, Vb1, Pf2, g3, h4 - Č: Kg7, Dd5, Ve2, Pa5, f7, g6, h5 - černý na tahu vyhraje

Řešení: 1...Ve1+ 2.Kh2 Vh1+ -+ 

2. B: Kh2, De1, Va1, Sc1, Je3, Pa2, b3, d4, g3, h4 - Č: Kh8, Dh6, Vf4, Vg6, Sf3, Pa7, b7, e4, g7, h7 - černý na tahu vyhraje

Řešení: 1...Vxh4+! 2.gxh4 Df4+ 3.Kh3 Sg2+! 4.Jxg2 Dg4+ 5.Kh2 Dxg2 mat