Adresa http://db.chess.cz opět funkční

Nechci to zakřiknout, ale zdá se, že adresa http://db.chess.cz včetně jejich různých klonů opět funguje na všech počítačích. Pro zvědavé i zvídavé tak níže popíšu "průběh událostí", jak jej nyní s odstupem času vidím.

28. nebo 29.prosince firma Ignum (u které máme webhosting) mění nastavení, které má za následek to, že některým lidem v ČR přestává fungovat přístup do databáze ŠSČR. (Soutěže družstev, kalendář, vyhledávání členů.)

2.ledna mi přichází první email, že „nemohu se dostat na databázi svazu“. V Anglii testuji, vše funguje, tak tomu nepřikládám žádnou váhu a předpokládám, že šlo buď o krátkodobé přetížení nebo nějakou chybu na straně připojení tazatele.

3.ledna dostávám sms od někoho jiného, že „nejede databáze soutěží“. Překvapeně opět testuji, opět vše ok. Navíc dostávám jiné dotazy, ze kterých je zřejmé, že jiným vše šlape, jak má, zatímco jiným ne. Posílám první emailový dotaz na Ignum, co se děje.

4.ledna dostávám odpověď, že u nich je vše ok. Opět na základě komunikace s pomocníky v ČR zjišťuju, že u některých je vše ok a u některých je problém. Po nějaké době zjišťuju, že problém je v subdoméně db.chess.cz, posílám další email na Ignum, že je něco špatně se subdoménou a očekávám brzké řešení z jejich strany.

5.ledna přichází odpověď „subdoména je nefunkční, protože je zónový soubor špatně generován do zóny“ s doporučením na smazání a opětovné vytvoření subdomény. Po provedení doporučeného přestává adresa fungovat i mně. Posílám další email a na webu chess.cz zveřejňuju alternativní cestu k databázi soutěží družstev.

6.ledna pozdě večer si čtu odpověď ve stylu „vše funguje, jak má“, zatímco mně samozřejmě nejede nic.

9.ledna ráno volám do firmy Ignum a znovu popíšu problém. (Znovu někomu jinému.) Po 15 minutách mi volá dotyčný zpátky a říká, že u nich bylo něco špatně nastavené a že by se to mělo do 24 hodin srovnat. Kolem poledne skutěčně adresa začíná fungovat, bohužel večer už zase nejede. Disciplinovaně čekám na zázrak do dalšího rána.

10.ledna ráno volám do firmy Ignum a popáté vysvětluju, co se děje. Konečně dostávám podrobnější informaci (že firma Ignum změníla po Vánocích špatně nastavení a mnoho adres nefungovalo) Dotyčný znovu nastavuje DNS a během několika minut je vše OK. Níže cituji email, který jsem si od něj následně vyžádal:

„Díky nasazení nových DNS serverů a spolu s tím i nové technologie ukládání záznamů na tyto servery došlo ke zpřísnění podmínek nastavení zónových souborů. Bohužel díky tomu se několik zónových souborů pro domény třetího řádu(tedy i db.chess.cz) nepropsalo na nové nameservery a zůstalo pouze na původních. Proto vznikla situace, že směrování fungovalo správně pouze někomu, konkrétně těm lidem, kteří se dotázali našich původních nameserverů. Byl tedy upraven zónový soubor tak, že byla smazána celá zóna pro doménu 3. řádu a tato subdoména byla přidána do zóny pro doménu 2. řádu.
Takovouto zónu je již možné bez problému replikovat do internetu i pomocí našich nových nameserverů a navíc došlo k jejímu zabezpečení pomocí technologie DNSSEC.
Za vzniklé komplikace se omlouváme.“

Věřme, že už bude vše v pořádku.